Svar: Af med flasken - 11 mdr.
11. juli 2012
Alder:
11 mdr.
Kære Heidi
Tak for dit brev :)
Med den alder jeres dreng har, vil det være en rigtig god idé at skære ned i antallet af flasker, så jeres dreng nu får 2 flasker i døgnet. Når han bliver 1 år gammel, vil det være passende at fjerne en flaske mere, så han lærer at nøjes med en flaske i døgnet og i løbet af de efterfølgende 1-2 måneder, vil det være rigtig fint at stoppe helt med flaske.
Nogle gange er det flasken om dagen der forsvinder først og i stedet kan erstattes med en kop mælk og f.eks. en banan. Det betyder at I måske skal forsøge at fjerne flasken inden middagsluren først. Andre gange er det flaske i løbet af natten der fjernes først og hvorvidt det skal være den ene eller anden hos jer, er I nødt til at prøve at vurdere ud fra, hvilken flaske I fornemmer at jeres dreng bedst vil kunne undvære.
Om dagen vil I naturligt kunne tilbyde mme af kop i stedet, men om natten vil det være en god idé at fjerne flasken ved at skrue mængden af mme ned. Det betyder at han skal have mindre og mindre, så han i stedet for at få 200ml begynder at få 180 ml. Derefter måske 160, så 140, 120 osv. så han vænner sig til at drikke mindre og mindre og tilsidst helt kan undvære. Samtidig skal I naturligvis være opmærksomme på at tilbyde ham lidt ekstra vand i løbet af dagen og aftenen, så hans behov for væske dækkes så godt som muligt i dagtimerne og han derfor ikke er så tørstig om natten.
Det er vigtigt at han får 400 ml mme dagligt indtil han er 1 år, fordi han derved sikres sit jernbehov, men efter 1 års alderen vil det være rigtig fint at trappe ud i flaskerne og stoppe helt med flaske og den sidste flaske der fjernes vil ofte være flasken inden putning om aftenen. Også her kan erstattes med lidt mælk af en kop, men derudover er det vigtigt at indføre et nyt putteritual, som vil fungerer godt for jer alle fremover. Det kan være en god idé at introducere en puttebamse, de fleste børn er mellem 12-18 måneder når de tager en sådan til sig, ligesom det kan være en god idé at begynde at indføre en godnathistorie. Det skal være ligeså dejligt som tidligere at komme i seng og blive puttet, men ritualet bliver stille og roligt et andet og flasken forsvinder :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske