Svar: Søvnrytmen driller - 4 mdr.
12. juli 2012
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Som udgangspunkt skal I ikke holde jeres datter vågen mod hendes vilje, når hun har brug for at sove, så skal hun naturligvis have lov til at sove og hun kan godt have en periode, hvor hun er naturligt mere træt og har brug for lidt ekstra søvn. Og det er helt okay. Men I skal, med den alder hun har nu, prøve at vurdere om hun altid gaber fordi hun er træt, eller om hun nogle gange gaber fordi hun keder sig. For hvis I altid skal bruge 1/2 time eller mere på at få hende til at overgive sig til søvnen, hvor hun græder, protesterer osv. og hun så kun sover en lille times tid, så kan det godt være at hun har brug for at I nu prøver at aktivere hende lidt mere i de vågne perioder.
Når børn bliver 3-4 måneder gamle, så oplever mange forældre en ændring i barnets søvnmønster. Jeres datter er nu mere opmærksom på verden, hun følger tydeligt med, hun bruger sig selv mere fysisk og mentalt, drejer hovedet bevidst efter ting, skelner mere og mere tydelig mellem om hun er hjemme eller ude, om hun er i favn hos jer forældre eller en fremmed osv. Det betyder at børn i denne alder meget let lader sig forstyrre f.eks. når de skal spise. De ammes, spiser, slipper - kigger efter ting, tager måske fat igen, slipper og gider så alligevel ikke mere, det er sjovere at lege og være opmærksom på verden.
Denne uro kan godt gøre at man kommer ind i en rutine, hvor barnet mere eller mindre slatspiser, slatsover, slatspiser og atter slatsover - hele dagen igennem og måske er det dette I lige nu oplever hos jer ... :)
Det kan her være en god idé at arbejde på en lidt mere fast plan for dagen, hvor I forsøger at holde fast i et nogenlunde ens stå op tidspunkt og også puttetidspunkt og det er her helt normalt at børn først går til ro for natten, når klokken er 22, som er tilfældet hos jer. Det er lige efter bogen - i hvert fald den bog jeg har skrevet:)
Det vil også være en rigtig god idé at forsøge at skabe en rytme, hvor hun får mælk inden hun skal puttes - uanset om hun ammes eller får flaske, så vil det være rigtig godt at mælke indgår som en fast del af hendes putteritual.
Det vil også være rigtig godt at arbejde på at hun nu sover 3 lure dagligt. En formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen/først på aftenen. Da hun ofte sover nattesøvn mellem kl 22 og 07, så sover hun lige nu 9 timer om natten og vil derfor have brug for ca. 6 timers søvn i løbet af dagen, så hun samlet sover ca. 15 timer i døgnet. Dagssøvnen kan f.eks. være fordelt sådan at hun sover 2 timer om formiddagen, sover 21/2-3 timer til middag og sover en lille times tid ved 3. lur.
Det kan også være fordelt anderledes og det er også okay, så længe hun får sit samlede behov for søvn dækket og sover 3 lure dagligt er det rigtig fint :)
Prøv at stimulere og aktivere hende rigtig godt imellem hendes lure, så hun bruger sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt og også derfor har lettere ved at sove, når hun så puttes til sine lure :) Prøv at se hendes døgn inddelt i mere aktive og vågne perioder og så perioder, hvor hun sover og slapper af og samler fornyede kræfter til at lege, være aktiv osv. igen.
Jeg håber I kan bruge dette videre. I kan også have glæde af filmklippet med Anton fra min dvd "Sådan sover dit barn" - klippet kan købes for 35 kroner og hedder "Det lille barns søvn" :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske