Svar: Fra baby Bay til tremmeseng
12. juli 2012
Alder:
5 mdr.
Kære Karin
Tak for dit brev :) Her kommer lidt forskellige forslag I kan overveje:
Det kan være en mulig løsning at fjerne den ene side at tremmesengen og koble tremmsengen til din seng. På den måde kan tremmesengen fungere som en lidt større baby Bay :) Du skal naturligvis sikre dig at din seng og tremmesengen ikke kan glide fra hinanden, så det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Når jeres datter så har vænnet sig til at sove i den lidt større seng og med tremmer på tre sider, så kan I sætte siden på igen og flytte hende til værelset.
I kan også, som du selv er inde på, prøve at bruge voksiposen i sengen, da hun kender den og er tryg ved den i barnevognen. Voksiposen vil også holde sammen på hende rent fysisk og det vil gøre hende lidt mere tryg ved at være i tremmesengen.
Og så kan I også lade hende blive puttet i sin tremmeseng, som det mest naturlige i verden og gå ud fra at det vil hun sagtens kunne - ingen problemer der :) Hvis hun har en sengerand i sin babybay, så kan det være en god idé at flytte den over i tremmesengen, så der på den måde er genkendelighed. Hvis hun er vant til at ligge i sin babybay og kunne se igennem tremmerne, så vil I også "bare" kunne flytte hende, så er forskellen ikke så stor. En overgang fra babybay til tremmeseng kan derfor være at fjerne en sengerand og lade barnet sove mere åbent og når hun har vænnet sig til det, så flytte hende til tremmesengen .. :)
Nogle vælger at lade barnet sove i soveværelset i tremmesengen et stykke tid for derefter at flytte både barn og seng, andre vælger at putte barnet i tremmesengen samtidig med at der flyttes til eget værelse - I kan gøre begge dele. Det der ofte er vigtigt er at selve putteritualet er genkendeligt og trygt. Det vil sige at hun skal have mælk ligesom hun plejer, hun skal puttes med samme dyne, svøbes, kærtegnes, synges for osv. som hun plejer, så hun er helt tryg ved det hele og ved hvad der skal ske og så betyder det ofte mindre om hun er i soveværelset eller i eget værelse :)
Håber du kan bruge lidt af dette videre til at finde ud af hvad der vil være bedste løsning hos jer :)
Rigtig god weekend! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske