Brev:
Tackle en viljebestemt tumling
12. juli 2012
Alder:
3 år, 1 mdr.
Tackle en viljebestemt tumling
Kære Helen
Så skriver jeg allerede igen og denne gang meget frustreret. Vores kære datter er simpelthen ukendelig. Som du ved, er hun netop begyndt i børnehave, det går rigtig godt, hun leger og har det godt deroppe og har ikke tid til at komme hjem, når jeg henter hende. Dog er hun stadig stille når jeg aflever, men ikke noget med gråd. Vi holder i hånden hele vejen ind og hun hold sig tæt til mig (jeg prøver at støtte hende ifht. Det med at være usikker som vi har skrevet om tidligere) Hun har fundet en slyngveninde som hun har det super sammen med. Hun er et par år ældre end min datter.
Som du ved havde hun problemer med at sove deroppe. Hun kunne ikke sove og endte ofte med at komme ud og lege efter at have ligge og forsøgt at sove. Hun snakker meget om at hun ikke vil ind og sove deroppe. Hun siger jeg kan ikke sove!!! Jeg ved ikke om det er fordi hun har fundet ud af at, hun kan påvirke situationen ved at lade være med at sove for så at komme på legepladsen. Pædagogerne, siger at hun, de dage hvor hun ikke er faldet i søvn og er kommet ud og lege, glad (triumferende?) er kommet ud til hendes slyngveninde og har sagt: jeg skal ikke sove i dag:)
Jeg har den sidste uge tilladt, at min datter ikke skal sove/hvile og så tager jeg det op igen efter ferien hvor der kommer flere sovebørn. Det er gået overraskende godt at springe middagssøvnen over...... tror jeg. Hun har ikke virket synderlig anderledes end de andre dage. Vi havde håbet, at det ville give en træt pige til aften, som ville have let ved at sove, men det er desværre ikke tilfældet. Faktisk er hun blevet helt umulig at putte. Hun siger meget bestemt, at hun IKKE kan sove og hun ikke er træt (hvilket hun uden tvivl er, måske endda overtræt?) hun gør alt for ikke at blive træt, bl.a vil sidde op og læse.
Vi siger, at vi kun læser hvis vi skal ligge ned. Når hun så skal ligge ned, sparker hun rundt med benene og gør alt for motorisk ikke at falde til ro. Vi prøver at nusse hende, opfordrer hende til at lukke øjnene mens vi fortæller osv osv? Kan hun være overtræt? Hun har aldrig været god til at falde til ro, forstået på den måde at hun skal have hjælp til at falde til ro, hun er aldrig gået kold og har altid haft faste sengetider/ritualer.
Hun er på den seneste tid ændret sig, forstået på den måde at hun er blevet utrolig viljebestemt. Det kommer til udtryk gennem hele dagen ved at hun slet ingen respekt har for os forældre. Er der noget hun ikke vil/gider, så siger hun blot: det gider jeg ikke!!! Eller jeg er ligeglad!!! Niks!!! Giver sig til at skrige!! Kan finde på at småspytte. Småslår/napper og i den dur.
Et eksempel er hvis hun har lavet stort i bleen, og jeg tager hende i hånden og siger kom vi skal have skiftet din ble, så skriger hun bare:det gider jeg IKKE og så fortsætter det derud afselvom jeg prøver med alverdens list. Tager en bog med, sig hvem kommer først, snakker med hende om at få rød numse etc. Etc.
Vi føler at den smule respekt hun havde er helt væk. vi er i syv sind og dybt, dybt frustrerede, da vi selv mener vi gennem hele hendes opvækst har været utrolig opmærksomme på opdragelse konsekvenserne her af osv osv. Vi er begge opdraget ret strengt og forsøger at vige fra denne opdragelse og ønsker at være mere rummelige/pædagogiske.
Vi føler os trængt op i en krog, hvor det desværre ofte ender i en kæmpe konflikt, hvilket vi bare slet ikke ønsker og ser som konstruktivt og i disse situationer er det jo desværre ofte hvad vi selv oplevede som små, der falders os lettest.
Vi snakker utrolig meget om hvad vi gør og hvordan vi kan tackle det, men har i den grad brug for hjælp. Hvordan kan vi tackle hendes opførsel/ manglende respekt for os? Og hvorfor opfører hun sig sådan, er det alene alderen eller en kombination af alder, blive storersøster, komme i børnehave, smide sutten etc?
Hvad kan vi konkret gøre i putte situationen? Hun får altid to historier, vi synger og snakker om dagen og dagen i morgen. Selve dette forgår godt, men herfter slår hun over i at skrige og blive rasende. Hvis vi går ud holder hun hendes egen lille fest, hvor hun nok skal sørge for ikke at falde til ro og larme tilstrækkelig til at vi er nødt til at gå ind til hende.
Vi føler os trængt op i en krog, hvor vores pædagogoske evner ikke helt rækker. Vi har som sagt snakket meget om det og er selv kommet frem til nogle ting.
Bla. Mere to-somhed-tid sammen med vores datter.
Konsekvent putning. Dvs. Samme ritual og som reaktion på hendes frustation over at skulle sove, gå ind til hende og sige det samme hver gang, stille og rolig og kort: du skal sove nu, kan du lægge dig ned. Sov godt. Kys kys
Aflede hende i de situationer som er ved at tilspidse, tage over for den anden når det spidser til.
Dette er nogle af de ting vi selv har snakket om.
Jeg tænker selv, om det at begynde i børnehave har fået hendes øjne op for, at hun har en egen vilje og mulighed for at påvirke tingene og at tingene kan gradbøjes/forhandles/ændres.... men er fyldt med 1000 tanker, så har brug for dit syn og indput.
Jeg vil nævne at hun på egen opfordring har sendt sutten til julemanden. Hun har et par gange nævnt hun savner den, men elles er det gået smertefrit. Jeg tror det var påvirkningen fra de større børn i børnehaven, som gjorde udslaget.
Jeg havde planer om at ville indfører toilettider og være mere fast i træningen omkring at blive blefri her i sommerferien, men er kommet helt i tvivl om hun kan kaperer det. Fysiologisk er hun helt klar, hun ved når hun tisser og laver stort.
Hvad mener du?
Hilsen den frustrerede