Svar: Tackle en viljebestemt tumling
12. juli 2012
Alder:
3 år, 1 mdr.
Kære frustrerede
Der er ingen tvivl om at der sker rigtig meget med jeres datter og at hun, som du så fint selv skriver, virkelig har fået øjnene op for at hun har egen vilje og mulighed for at påvirke tingene og at ting kan gradbøjes, forhandles og ændres ... Og det er jo et eller andet sted meget positivt og en følge af at komme i børnehave og pludselig være en del større og blive mødt som et større, et ældre barn :)
Jeres datter brager igennem selvstændighedsfasen og netop det at hun nu viser egen vilje og mere selvstændighed gør også at hun naturligt prøver grænser og gør det modsatte af jer. Det er netop måde hun viser jer at hun er sin egen. Hun er nødt til at ville det modsatte, for ellers kan hun ikke adskille sig/separere sig og afprøve sin selvstændighed. Og derfor skal I nogle gange lade hende gøre det hun vil og acceptere at hun har sin egen måde. Der kan være mange måder at gøre ting på og hendes kan være ligeså god ... Og andre gange skal I naturligvis holde fast i at det er som I vil, fordi I er de voksne og det er jer, der ved bedst og i sidste ende jer der bestemmer.
Jeg får indtryk af at jeres datter er ret kvik og på mange måder måske virker lidt mere moden og ældre end hun egentlig er. Hun er trods alt kun lige blevet tre år, men lyder til at være ret god til at sætte ord på sine tanker og følelser og det skal I naturligvis anerkende. Og jeg tænker at hendes voldsomme reaktion på at gå igennem selvstændighedsfasen lige nu, kan handle om at hun et eller andet sted har rigtig svært ved at finde ud af både at være lille og være stor. Det er rigtigt svært for jeres datter at finde sig selv og finde ud af hvem hun er og hvad hun kan og ikke kan i en hverdag, som lige nu er fyldt med at blive storesøster, starte i børnehave, smide sutten osv. og så samtidig have en alder, hvor hun øver sin selvstændighed og naturligt derfor også har ekstra meget brug for jer.
Med den alder hun har, så er følelserne ikke særligt nuancerede og hendes reaktioner kan virke meget urimelige i forhold til hvad der udløser dem. Hun kan således blive utroligt vred over noget som du synes er en bagatel og det kan godt skabe en situation, hvor du synes hun må tage sig sammen og opføre sig som den store pige hun er, men hvor hun på grund af alle de ting der sker i hende, faktisk har rigtig svært ved at leve op til de krav. For i visse situationer er hun faktisk stadig meget lille.
Hendes selvstændighedstrang er dominerende og det er helt normalt at sige Nej! Det er også helt normalt at gøre det modsatte af hvad hun får besked på, at overdrive sine følelser helt vildt - græde højere og mere hysterisk når mor og far er i nærheden end når I ikke er. Hun er også i stand til at føle skam og skyldfølelse og hun kan således begynde at få lidt dårlig samvittighed, hvis en anden får skæld ud over noget hun har gjort osv.
Det lyder meget fint med måden I putter hende på og det ritual I har. Jeg tænker at I skal prøve at vurdere om I efter godnathistorie og snak om dagen, skal vælge at gå ud af værelset eller i en periode skal vælge at blive der. Hvis hun virker okay med at I går, er glad, tumler rundt, ligger og snakker, synger eller andet, så er det fint at gå ud. Men hvis hun bliver ked af det, protesterer over at I går, så er det vigtigt at I bliver der fordi det netop er ved sengekanten om aftenen, at hun kan have jer for sig selv. Der kan hun føle at hun stadig har en plads i jeres hjerte og at I prioriterer hende, netop fordi der er kommet en lille baby i familien.
Nogle gange kan I også have glæde af at brug det jeg kalder for "stryge-tøj-metoden".
Det handler om at I stiller jer i nærheden og laver noget praktisk som f.eks. at stryge tøj eller lægge tøj sammen. I skal stå på værelset eller lige uden for hendes dør - det er vigtigt at hun kan se jer og I kan se hende. Dette fordi hun så ikke behøver stige ud af sin seng, for at sikre at I er der.
I skal naturligvis starte som I gør nu. Putte hende kærligt, nænsomt, læse en godnathistorie, kysse godnat osv. og derefter stille jer og lave praktiske ting.
Jeres datter vil kunne kalde "mooaar?!" og du vil kunne bekræfte "ja jeg er lige her skat, sove nu, nat-nat". Og hvis hun sætter sig op, gør tegn til at ville stige ud af sengen osv. så kan du sige "læg dig ned skat, jeg er lige her" og på den måde holde fast i at det er sovetid nu og at hun trygt kan sove, fordi du er der stadig væk.
Det er vigtigt at du laver noget praktisk og ikke bare sidder og venter. Det at lave noget praktisk signalerer at når hun skal sove, så sker der ikke noget spændende. Der er ikke noget sjov for hende, det er kedeligt det der foregår. Netop fordi hun har en alder nu, hvor hun er meget bevidst om at I sidder I stuen og hygger, når hun er lagt i seng, så er det en god idé at signalerer at I har noget kedeligt at lave, når hun skal sove.
Stille og roligt kan denne metode udvides, sådan at I begynder at gå til og fra hendes værelse fordi I igen har et praktisk formål med det. I kan f.eks. sige "jeg henter lige noget af dit tøj, så kommer jeg igen" og så gør I det. Formålet med at gå er altså praktisk og det signalerer noget helt andet end at sige "nu skal du sove, jeg går og så kikker jeg ind til dig om lidt" - at gå frem og tilbage med tøj giver ikke et pres om at hun skal sove, som det andet gør.
Denne metode giver altså mulighed for at være der, men være der på afstand, så hun stille og roligt lærer trygt at sove i sin seng og blive i sengen om aftenen :)
Og ellers så lyder det rigtig fint alt det I allerede forsøger og alle de overvejelser I gør jer. Og det er rigtig godt at I forældre som udgangspunkt er enige og signalerer denne enighed overfor jeres datter :)
Og jo - jeg synes faktisk godt at I kan forsøge at smide bleen, - hvis det så viser sig at være for meget for hende, så må I droppe det igen, men I kan godt forsøge. Jeg tolker nemlig også at hun jo, fordi hun på mange måder gerne vil være stor, også vil være motiveret for at slippe den nu :)
Håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske