Svar: 5 mdr. Dagsrytme
12. juli 2012
Alder:
5 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev. Det lyder som om at det går fint med lillebror :) Det er rigtig dejligt og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.
Det er rigtig fint at I forsøger at starte dagen til nogenlunde fast tid hver dag, men måske skal du prøve at lade ham vågne af sig selv om morgenen i en periode, for at se om han så kan ændre lidt på sin rytme, så han ikke sover morgenlur, men i stedet formiddagslur ... Det vil sige at han i stedet for at blive puttet allerede kl 8-8.30, måske vil kunne sove kl 9-9.30 i stedet og det kan godt have betydning for rytmen resten af dagen og også for puttetidspunktet om aftenen ... :)
Det er rigtig fint at du nu er begyndt med lidt skemad og jeg vil anbefale at du prøver at give lidt grød til frokost og lidt grøntsagsmos til aften. Det vil være rigtig godt at holde mængden nede, så han ikke får mere end ½-¾ dl skemad, vand af kop og derudover ammes som han plejer.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, vågner evt. med en ekstra amning, men måske trives han bedre uden og det er også helt okay :)
Formiddag 9: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur - ca kl 13- -tidspunktet afhænger af hvor lang og hvor sen en formiddagslur han tager
Eftermiddag 15.30-16: Ammes
Sover dagens 3. lur. Nogle gange passer det at denne lur ligger imens storesøster hentes i børnehave, andre gange ligger den som en tidlig aftenlur, - det afhænger helt at hvor lang en middagslur han tager.
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos og vand af kop. Der gives først mos om aftenen, når grøden til frokost fungerer godt.
Ammes og puttes til natten ca kl 20 - igen afhænger tidspunktet af hvornår han sover dagens 3. lur og hvor lang den er.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster, det der kaldes et drømmemåltid
Midt nat 03: Evt. amning - mange børn har stadig brug for en lille amning her.
Det er rigtig fint at du amer ham og putter ham derefter. Det er helt naturligt at mælken indgår som en fast del af hans putteritual. Du skriver at du ikke har fået en ensartet aftenputning og at du gerne vil have dette indført, men en ensartet putning er f.eks. de almindelige ritualer, hvor han bliver ammet, får ren ble og nattøj på, ammes igen og derefter puttes i seng med kærtegn, putteklud, dynen osv. Når du gør dette aften efter aften, så bliver det ensartet og genkendeligt og dermed trygt for ham :)
Jeg håber at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske