Svar: Hvad skal vi gøre, hvis hun får for lidt mælk?
14. juli 2012
Alder:
8 mdr.
Kære Linda
Hvis din datter tager 200 ml mme før sin middagslur og igen når hun puttes om aftenen, så får hun 400 ml mme i alt og det er nok til at sikre hendes behov for jern indtil hun er et år. Derudover kan det være en god idé at bruge mme i hendes grød og mos og drikker hun ikke helt så meget, så kan du på den måde sikre hende lidt ekstra.
Hun må også gerne få lidt mme af en kop eller evt. lidt sødmælk og du kan også begynde at give hende en lille smule tykmælk, neutral sødmælksyoghurt eller lignende f.eks. om eftermiddagen, så hun får lidt mælk og dermed kalk den vej igennem. Hun kan også, med den alder hun har nu, tilbydes lidt ost, som også er en vigtig kilde til kalk.
Hendes behov for kalk kan derfor fint sikres med 2 flasker dagligt og mælk/kalk via sammensætningen af hendes kost.
Hendes væskebehov må du så forsøge at dække ved at tilbyde hende vand hele dagen igennem og du skal naturligvis holde øje med at hun stadig tisser godt og at urinen er klar. Hvis hun kan drikke nok af en kop og sover igennem om natten og virker til at trives godt på denne måde, så er det helt okay :)
Håber ovenstående hjælper videre på vej :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske