Svar: Sen lur og nattesøvn
14. juli 2012
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Det er tænkeligt at din datter lige nu bruger sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt og derfor bliver ekstra træt og derfor må hun naturligvis gerne sove en ekstra lur sidst på eftermiddagen eller først på aftenen. Hvis hun virker til at have brug for den, så må I give hende den og så er det helt okay at hun efterfølgende sover en kortere nattesøvn og naturligt går sent i seng.
Det kan også være at I skal forsøge at flytte lidt på hendes rytme, så hun måske sover sin formiddagslur og sin middagslur lidt senere og derved bedre kan holde sig vågen om eftermiddagen og går i seng på et tidspunkt, som passer jer lidt bedre. Det afhænger helt af hvordan I fornemmer at det vil fungere bedst.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, lavet med mme, vand eller mme af kop
Formiddag 9: ½ bolle med smør og ost, - det kan være smøreost eller ostestænger, som hun gnasker (for at sikre lidt ekstra kalk, jvf. tidligere svar). Frugtmos og frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca 9.30
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur 13.30
Eftermiddag 16-16.30: ½ bolle med smør og ost, tilbydes også her en lille portion tykmælk med revne æbler, frugtmos eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, kartofler, grøntsager, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten
Godnatgrød - lavet med mme, vand af kop
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Flasken sen aften eller i løbet af natten, som hun ofte afviser behøver du ikke give, hvis hun om dagen er sikret væske, mælk og kalk som beskrevet - jvf. andet og tidligere svar om dette :)
Det er helt okay at du lader din datter sove tæt på dig om natten, fordi I alle sover langt bedre på denne måde og hun kan sagtens lære at sove selv senere hen.
Det kan nogle gange være en idé at tage den ene side af tremmesengen og koble hendes seng til din seng. På den måde kan du lære hende at sove i egen seng imens du stadig kan ligge ved siden af hende og berolige hende med dine hænder, nærhed, kærtegn osv. så hun på den måde får begge dele og også på sigt, måske vil få lettere ved at sove i egen seng igen :)
Som udgangspunkt skal man ikke ændre på noget der fungerer godt :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske