Brev:
Forvirret omkring måltid
15. juli 2012
Alder:
1 mdr.
Forvirret omkring måltid
Hej Helen
Jeg har en dreng på 5 uger, 6 uger på onsdag. Jeg er lidt forvirret omkring en del ting, og jeg synes det er svært at finde ud af hvem man skal lytte til, for alle har en mening og mange gange er det forskellige alt efter hvem man taler med. Det skal lige siges at det er vores første og eneste barn, så jeg har ikke så meget erfaring at trække på.
Han er født ved kejsersnit 10 dage før tid. Han tager fint på og vokser som han skal. Han har fået MME siden han var 2 uger gammel, da jeg fik betændelse i mit sår og skulle have pencilin (hvilket jeg fik af to omgange, da de ikke kunne slå det ned første gang). Det gik lige hans mave, og da det simpelthen bare løb ud af ham, stoppede jeg med amning. Han fik NAN1 de første 2 uger, og den sidse uge har han fået NAN HA, da jeg har allergi og lægen mente at jeg skulle skifte til Nutramigen. Det jeg har dog læst så meget dårligt om det, så vi nøjes med NAN HA. (jeg har heller ikke fødevareallergi).
Nu til mine egentlige spørgsmål:
Hvor meget MME skal han have, og kan han få for meget? Er 1/6 del af hans vægt korrekt og skal man gå 100 % efter det? Zoneterapeuten siger at man ikke må give ham mad hver gang han er ked af det, for det giver forstoppelse og han kan blive helt forkvalmet over så meget mad. Men min svigermor og andre siger at de ikke kan kende forskel på sult og smerte i den alder, så jeg skal tilbyde mad når han er ked af det, som trøst? Kan jeg evt. tilbyde ham vand, så længe han spiser sine almindelige måltider? Hvor tit skal han have mad? Jeg har forsøgt at køre et system hvor han får hver 4 timer og det har kørt ok, sådan da. Han får mad mellem 5-6 gange om dagen, er det ok eller for meget?
Han har jo haft problemer med maven, og kiropraktoren siger at det kan tage meget lang tid for deres maver at genoprette balancen i deres tarme, når de har fået penicillin i så tidlig en alder. Men sundhedsplejersken sagde at der sket ikke noget ved det, men han græder stadig meget og har virkelig meget luft i maven, som også luger meget kraftigt. Jeg bruger AVENT flasker med antikolik. Han har heller ikke afføring hver dag, men hver anden, og det ser virkelig ud som om han har ondt i maven når han får sine skrigeture. Er det rigtigt at de kan være lang tid om at komme sig, og kan jeg gøre noget for at hjælpe ham, når han er så ked af det?
Vi går til zoneterapi 2 gang om uge og har gjort det i 3 uger, og har været til kiropraktor 2 gange, da han er lidt skæv i nakke og ved hoften.
Med venlig hilsen
en forvirret 1 gangs mor.