Svar: Forvirret omkring måltid
15. juli 2012
Alder:
1 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og velkommen til - og stort tillykke med den lille dreng :)
Jeg kan godt forstå du bliver forvirret, når du hører mange forskellige råd og anbefalinger. Som udgangspunkt er det en rigtig god idé at lytte til din læge og til din sundhedsplejerske. De arbejder begge ud fra sundhedsstyrelsens anbefalinger og er vant til at se små børn og vurdere små børns trivsel. Derudover skal du naturligvis lytte til dig selv og det betyder, at hvis du fornemmer at din dreng har brug for at få lidt ekstra mælk, så skal du naturligvis give ham det! :)
Det er korrekt at han som tommelfingerregel skal have 1/6 af sin vægt i døgnet. Det er dog sådan at han godt kan variere sit indtag lidt, så nogle gange spiser han måske lidt mere og andre gange lidt mindre og det er helt okay. Reglen om 1/6 af hans vægt er kun vejledende og Sundhedsstyrelsen skriver blandt andet:
"Barnet bør ikke presses ‘til sidste dråbe’, og de børn, der tømmer flaskerne fuldstændigt og stadig virker sultne, skal have mere. Flaskebarnet skal lige som brystbarnet have lov til at regulere selv. Barnets sutten og spiselyst skal vises ligeså stor opmærksomhed som selve mængden og arten af modermælkserstatning eller tilskudsblanding i flasken". Citat anb. for Spædbarnets Ernæring, Sst. 2006.
Det betyder at du til en vis grad bør lade din dreng regulere sit behov for mælk og ofte vil det passe, hvis der går 3-4 timer imellem hans flasker. Det vil sige fra han afslutter et måltid og til han spiser igen. De fleste børn vil således have brug for 6-8 flasker i døgnet og han bør ikke få mindre end 6 hovedmåltider på et døgn.
Du skal også være opmærksom på at han jo tager lidt på hele tiden, så hans behov øges stille og roligt, så han naturligt har brug for lidt mere mælk :)
Nogle gange vil det være fint at give ham lidt mælk som trøst, andre gange vil du kunne give ham en sut i stedet og det må du gerne give ham nu. Det at sutte kan også sætte lidt gang i maven og hjælpe luft og mælk igennem systemet og dermed også give lidt ro. Samtidig virker det ofte beroligende på børn at sutte og det kan hjælpe ham til at overgive sig til søvnen og slappe af.
Når du giver ham en sut, så er det en god idé at gøre det, når han har spist og du er sikker på at han har fået den mælk han har behov for. Han bør ikke holdes hen med en sut og på den måde forhindres i at få mælk, hvis han er sulten og har brug for mælken. Men når han har spist og måske har brug for at sutte lidt, for at finde ro og falde i søvn, så vil det være rigtig godt med en sut :)
Det anbefales normalt ikke at tilbyde ham vand ved siden af flaskerne. Der er ikke noget næring i vand og som udgangspunkt skal han derfor have mælk og ikke vand. Nogle børn har dog glæde af at få lidt kogt vand en gang imellem, fordi det kan give lidt ro i maven, men det er få ml - ikke mere en 10-25 ml, evt. med lidt sukker i, fordi det virker smertestillende. Blandingsforholdet 1 tsk sukker i 100 ml vand. Men det bør som sagt være mælk og ikke vand han får!
Hans gråd kan skyldes mange ting - ondt i maven, ond i nakke, skuldre eller andet. Han kan også græde fordi han keder sig, er overtræt, græder når han trænger til en ren ble, græder fordi han er sulten osv. Der kan være masser af årsager til at han græder og er urolig. Og ofte vil du ikke vide hvad årsagen er og det er her rigtig vigtigt at du ved at det er helt normalt. Alle børn græder, gråd er normalt for små børn, og du vil ofte skulle bruge udelukkelsesmetoden, for at finde ud af, hvad der er galt og hvorfor han græder.
Det kan være en god idé at se barnets døgn inddelt i perioder, hvor barnet spiser, sover, vågner, græder, spiser, leger, græder og spiser og sover igen. I et sådan døgn er der sat tid af til gråd og jeg tænker at det måske vil hjælpe dig at kalkulere med, at din dreng græder i en vis periode i løbet af dagen, i stedet for at bekæmpe gråd med alle midler. Men naturligvis skal du reagere, når han græder ...
Prøv at vurdere om han er sulten eller tørstig. Prøv at vurdere om han nogle gange har brug for at blive taget op og gået lidt rundt med. Måske har han brug for en sut, måske er han overtræt og har brug for din hjælp til at sove, måske skal han have en ren ble eller pludres lidt med, måske har han ondt - måske græder han nogle gange uden at du rigtigt ved hvorfor. Du skal naturligvis prøve at hjælpe ham, så godt du kan og forsøge at pejle ind på, hvad der lige nu virker. Luk ørerne for råd som "tag ham ikke op, når han græder", "børn træner deres lunger, når de græder", "du forkæler ham" osv. Sådanne råd kan du ikke bruge til noget og det er ikke rigtigt. Lyt til ham og til det du tror det handler om og vær der for ham. Lyt til dig selv og til det du umiddelbart fornemmer virker!
Hvis hans mave er slået i stykker på grund af penicillin så kan det nogle gange hjælpe at give ham en kur af mælkesyrebakterier. Det kunne f.eks. være Bifiform minidråber eller BioGaia. Det kan du tale med lægen om.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, rigtig meget held og lykke med ham fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske