Brev:
Vågner kl. 4-5 om morgenen, og er FRISK!
17. juli 2012
Alder:
6 mdr.
Vågner kl. 4-5 om morgenen, og er FRISK!
Kære Helen.
Jeg har ofte ledt efter et spørgsmål hen imod min datters søvnmønster, men har ikke kunne finde en tilsvarende problemstilling. Jeg har længe overvejet at skrive til dig, og nu fik jeg endelig meldt mig på siden, da jeg græder mig selv i søvne næsten hver morgen, når vores datter en sjælden gang giver efter!
Emilie er 7 mdr. d. 30 juli, og har nu, i to måneder, vågnet HVER ENESTE morgen imellem 4 og 5, og hun vil ikke overgive sig til søvnen igen!
Jeg lader hende ligger inde i sin seng til kl. 06.00 tidligst, da hun bare ligger og hyggeskriger og pludrer, piller tæer og roterer. Vi har mørklægningsgardin inde ved hende, da vi håbede det ville hjælpe.
Vi har prøvet alt; givet havregrød lige inden sengetid, givet mindre mad i løbet af en dag, givet mere mad i løbet af dagen, kortet lurer, forlænget lure (da folk ikke kan forstå jeg vækker hende, for; "man må ikke vække en sovende baby", men de dage hvor vi har ladet hende sove, så er hun UMULIG resten af dagen og vågner kl. 4.30).
Hun har ligesiden hun var helt lille haft en fast rytme, da vi vidste den skulle indføres alligevel, så hun har længe vidst forskellen på nat og dag osv.
Her er en dag ved os:
Godmorgen: kl. 4-5 (bliver puttet med sut eller får lov at ligge og pludre til min. kl. 06.00) + Havregrød kl. 7.30 med vand
Lur: kl. 09.00 ca.(og skal sove MINDST 1 time frem, bliver dog senest vækket kl. 11) + Får bryst inden lur
Middag: Middagsmad kl. 11.30 - grøntsagsmos med lidt kød eller grød med frugtmos
Lur: Bryst inden - kl. 13.00 ca.(1 time)
Eftermiddag: Bonderugbrød med smøreost(½skive max.) med lidt sødmælk til eller frugtmos med risflager
Lur: Bryst inden - kl. 16-16.30 ca.(1 time max.)
Aftensmad: kl. 18.00 - grøntsagsmos med det kød vi får til aften, eller smagsprøver på det vi får med grønt.
Bad kl. 19.00 ca.(hveranden dag)
Godnat: Bryst inden - kl. 19.30, 19.45 senest.
Natamning: kl. 2-3 ca., dog når hun få gange sover til kl. 4 kan hun ikke puttes igen, så er hun LYS vågen!
Hun har sovet igennem, og har også før sovet fra 19.30- 06-07.00 morgen, så jeg ved at hun kan undvære natamningen, men hun kan på ingen måder nusses til ro uden at hun skriger sig selv i søvne hvis hun ikke får bryst kl. 3.
Jeg aner ikke hvad vi skal gøre anerledes, og jeg er virkelig på grådens rand hver evig eneste morgen, da der jo også er grænser for hvor tidligt jeg kan gå i seng og så også falde i søvn.
Vi leger og går ture og hun kigger på hvad mor laver i sin vågne tid, så vi adskiller det meget godt, mener jeg, og når hun skal puttes til lur/nat osv., så er der stille når hun bliver ammet, men hun bliver altid lagt vågen over at sove.
Vi håber virkelig du kan komme med nogle råd, da min egen sp's svar bare var; "Sådan er nogle børn helt til de bliver 18mdr", hvilket bare gav flere tårer!
Med venlig hilsen
Janni