Svar: Vågner kl. 4-5 om morgenen, og er FRISK!
17. juli 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Janni
Tak for dit brev, det er rigtig god du skriver og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)
Vi har alle sammen en cirkadisk rytme, et indre ur, der fortæller os hvornår vi skal være vågen og aktive og hvornår vi skal sove. Den cirkadiske rytme følger ofte et bestemt mønster - niveauet af hormoner er forskelligt efter tidspunktet på døgnet, vores kropstemperatur varierer, hvornår vi går på toilettet følger et bestemt mønster. Det samme gør vores appetit, blodtryk osv. Det er altså ikke tilfældigt hvornår vi føler os trætte, udhvilede, sultne osv.
Lys har stor betydning for vores cirkadiske rytme. Lys fortæller os noget om hvornår vi skal være vågne og hvornår vi skal sove. Derfor er det rigtig godt med dæmpet belysning, nedrullede gardiner osv. når det er sengetid og lys om morgenen, hvor dagen skal starte. Og derfor er det rigtig fint med et mørklægningsgardin, som I også har købt, når man har et barn der starter dagen tidligt. Det kan være en hjælp, desværre ikke en fuld løsning.
Aktiviteter, hvornår vi laver noget, at der sker noget omkring os osv. er med til at bestemme hvornår vi er vågne.
Maden vi spiser og hvad tid vi indtager det på, har stor betydning for vores indre ur og for at vi føler os i balance og har det godt. Visse måltider hører bestemte tidspunkter til og det passer derfor til vores indre ur, vores rytme, hvis vi spiser grød eller brød om morgenen og steg og grøntsager til aften ... De fleste af os vil have meget svært ved at skulle starte dagen med kød og grøntsager med mindre man spiser bacon og æg ... :)
Med den alder jeres datter har nu, så vil det være anbefalelsesværdigt at hun puttes og at hun spiser på nogenlunde faste tidspunkter, fordi det vil påvirke hendes indre ur, hendes indre rytme. Det vil hjælpe hende til at sove godt, når hun puttes og det vil også hjælpe hende til at indtage den mængde mad, hun naturligt har behov for, for at trives. En fast rytme, vil også hjælpe, så hun spiser og sover mere stabilt, hendes blodsukker er stabilt og hendes overskud til at lege osv. øges og hun får naturligt mere energi til at opleve, lære og udvikles.
Børn skal naturligvis ikke puttes i kasser og man skal være fleksibel og ikke kun kigge på klokken, men også kigge på de signaler barnet sender. Men det er udmærket at forsøge at skabe en nogenlunde ens dagsrytme, for et barn på 6-7 måneder, netop for også at have gode chancer for en sammenhængende nattesøvn.
Aldersmæssigt, så vil de fleste børn i 6-7 måneders alderen begynde at kunne nøjes med to lure i løbet af dagen - en formiddagslur og en middagslur. Det er helt naturligt at når jeres datter står så tidligt op som hun gør, så vil hun naturligt ofte have brug for 3 lure, men hos jer lyder det faktisk som om at netop eftermiddagsluren påvirker hendes morgenvågning. For måden hun sover på om dagen vil naturligt kunne spille ind på hendes nattesøvn. Tidspunkterne hun sover på om dagen, vil naturligt kunne spille ind på hendes opvågninger om natten.
Den lur der ligger kl 16-17 vil godt kunne påvirke til vågenhed kl 04/05 om natten. Det er nemlig sådan at vi i vores naturlige cirkadiske rytme, har et dyk om dagen og det modsatte peak om natten. De fleste af os har det omkring kl 15 og 03. Vi er trætte om eftermiddagen, har brug for lidt kaffe og lidt sødt, for at få energien op (her har vi vores dyk) og så har vi det modsatte peak om natten hvor vi vågner, måske går vi ud og tisser og går i seng igen ...
Børn har også dette i deres rytme og det er derfor nærliggende at tænke, at netop fordi jeres datter sover mellem 16-17, så vågner hun også mellem 04-05 om natten.
Det kan være meget svært at ændre rytme hos så lille et barn, det kan tage lang tid og der er aldrig nogen garanti for at barnet ikke "falder tilbage" til sin gamle rytme igen. Men jeg synes, ude fra det du fortæller godt at I kan forsøge og det I skal arbejde på er at lillepigen kun sover to lure dagligt.
Da hun lige nu står tidlig op, så kan det godt være at hun har brug for at sove en meget lang formiddagslur og det må I gerne lade hende gøre. Den lange lur om formiddagen kan så gøre at hun sover senere middagslur og derfor kan holde sig vågen indtil hun så puttes til natten. Modsat, så kan hun også sove en kortere formiddagslur og sove en længere middagslur - det må I forsøge at vurdere ud fra, hvordan hun trives bedst.
Sammenlagt vil hun have brug for at sove ca 14 ½ time i døgnet. Det kan være lidt forskelligt fordelt, men jeres datter vil måske trives med at sove 10 ½ time om natten og fire timer samlet i løbet af dagen. Hun kan f.eks. sove 10 ½ time fra kl 19.30-20 til 06 og så sove 4 timer fordelt på to dagslure. Dagssøvnen kan være fordelt forskelligt f.eks. en lang formiddagslur på 3 timer og så en middagslur på 1 time mellem 15-16 eller modsat 1 times formiddagslur og en lang middagslur. Måske fordelt så hun sover 2 + 2 timer ... Her er I nødt til at forsøge jer frem, for at finde ud af, hvad der mon kan passe bedst.
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, rigtig meget held og lykke med projektet og rigtig god sommer! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske