Svar: Ændret søvn og madrytme
17. juli 2012
Alder:
4 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev og velkommen til :) Det er godt du skriver :)
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med din datter lige nu og det er højst sandsynligt det du mærker. Jeg kan naturligvis ikke udelukke at hun kan være ved at blive syg eller andet lignende også spiller ind, men det lyder som det udviklingsspring og de ændringer, som rigtig mange mærker i 3-4 måneders alderen.
Netop i 3-4 måneders alderen ændre børn ofte både spise og sovevaner og det kan være meget frustrerende, for ofte har man netop haft en periode, hvor det gik godt, hvor der var mere struktur på dagen og hvor barnet sov længere lure og nu er det pludselig vendt op og ned på det hele.
Med den alder jeres datter har nu, vil det ofte være sådan at hun begynder at "slatspise" lidt i løbet af dagen. Når du ammer, så har hun svært ved at koncentrere sig om det, hun slipper, tager fat, afviser, smiler til dig, pludrer, tager fat igen, dier og slipper igen. Kommer far eller storebror, så er de pludselig langt sjovere at kikke på og kikke efter, end det er at spise og derfor lader hun sig nøjes med lidt.
Hun er ekstra opmærksom på verden, fornemmer mere og mere tydeligt rummet hun er i, hun fornemmer tydeligt om hun er hjemme eller ude, om hun er i favn hos mor eller en fremmed og derfor reagerer hun naturligt på at I lige nu er på campingtur. Omgivelserne, duftene osv. er anderledes og det registrerer hun og interesserer hun sig for, samtidig med at hun naturligt også får rigtig mange nye stimuli og derfor kan have svært ved at slappe af og koble fra, når hun f.eks. skal sove. Derfor kommer rytmen med at hun både slatspiser og slatsover lidt hele dagen igennem.
Det vil være rigtig godt at du forsøger at skabe en nogenlunde fast rytme for dagen, hvor hun får spist et godt måltid, bliver fyldt rigtig godt op, har nogle gode aktive vågenperioder, tumles med, pludres med, stimuleres både motorisk og mentalt, hvorefter du så tilbyder mælk igen og derefter putter hende.
Det kan i denne alder være en god idé at amme eller give flaske to gange mellem hver lur, så hun får lidt mælk når hun vågner og tilbydes bryst igen inden hun skal sove næste lur. Det vil for det første øge din mælkemængde og gøre at hun på kortere tid får mere mælk og samtidig sikrer det at hun får mere mælk, som du jo er opmærksom på at hun skal have :) Denne rytme vil også være rigtig god i takt med at hun begynder med skemad, fordi hun så kan få lidt skemad, når hun vågner og så stadig få mælk inden hun skal sove. Det er helt naturligt at mælk indgår som en del af putteritualet.
Det vil være en rigtig god idé at arbejde på at hun sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Længden af lurene kan sagtens være forskelligt fordelt hen over dagen, det må du prøve at passe ind, som det passer bedst. Det kan være fint nogle dage at kikke lidt på klokken og vurdere om hun skal sove eller måske skal aktiveres lidt mere, så hendes vågne perioder bliver mere aktive perioder, fordi hun så også vil kunne sove lidt længere og bedre bagefter. Hun er ikke længere et spædbarn, men er nu en aktiv lille baby og det er vigtigt at I hjælper hende med at bruge sig selv både motorisk og mentalt i løbet af dagen, så hun på alle punkter føler sig træt og parat til at sove når hun så puttes.
Du kan læse om de ændringer I oplever lige nu, både i min bog "Helens bog om dit barns udvikling" og "Helens bog om børn og søvn".
Jeg håber at ovenstående giver lidt idé om, hvad der måske sker hos jer og at du samtidig får lidt ro med på vejen :)
Fortsat held og lykke og fortsat rigtig god sommer til jer alle fire :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske