Svar: Lille dilemma om søvn og mad - 3 mdr.
17. juli 2012
Alder:
3 mdr.
Hej med jer
Tillykke med den lille dreng og velkommen til - det lyder som om at I har fulgt med på sidelinjen og allerede har læst lidt af mine svar til andre. Tak for det og dejligt at I nu har fået lyst til selv at stille spørgsmål :)
I skriver at jeres dreng generelt græder en del, virker til at "slatspise" - han har svært ved at kapere større mængder mælk af gangen, hans afføring er slimet og han er blevet undersøgt af lægen og skal nu tjekkes for om han har mælke intolerance ...
Det lyder meget fornuftigt at få ham tjekket og jeg synes I skal tale med lægen om hvad type erstatning jeres dreng vil have glæde af. Der findes mange forskellige muligheder - lige nu giver I ham HIPP og det er godt - men hvis han har tendens til allergi eller ikke tåler mælk, så vil det være bedre at han får en allergi-venlig erstatning.
Det kan f.eks. være Nutramigen eller Profylac. Disse erstatninger har højt hydrolycerede proteiner og tåles derfor af børn med f.eks. mælkeallergi. De købes på apoteket. I kan også prøve med NAN HA - det købes i supermarkedet. Det har delvist hydrolycerede proteiner. Det kan gøre at han lettere tåler det i maven og at afføringen måske vil ændre sig og han dermed vil få det bedre og så forlyder det at det smager lidt bedre end de to andre slags, men har han allergi overfor mælkeprotein bør han få højt hydrolyceret erstatning.
Det er naturligvis vigtigt at sikre at han får den mælk han har behov for og da han lige nu ikke lyder til at indtage nok mælk og derfor ikke tager nok på, så kan det være en god idé at forsøge med en anden erstatning. Jeg synes I skal drøfte dette med jeres læge. Der er også mulighed for at give ham f.eks. Pepticate. Det er også en erstatning med højt hydrolycerede proteiner og derudover indeholder den prebiotiske sakkarider (FOS og GOS). Det er sukkerstoffer, der fremmer de gode bakterier i maven, så barnet får en bedre fordøjelse. En anden mulighed kunne være Althera. Althera sælges på lige fod med Nutramigen og Profylac. Den skulle efter sigende have en lidt bedre smag ... Hvis lægen skønner det relevant med specielerstatning, kan I få tilskud på grøn recept.
I kan også tale med lægen om, hvorvidt det kunne være relevant at hjælpe hans mave lidt yderligere på vej, ved at tilbyde ham ”mælkesyrebakterier” som en kur. Det kunne f.eks. være bifiform minidråber eller biogaia. Det er vigtigt at I samarbejder med lægen om type af modermælkserstatning og valg af behandling, så jeres dreng igen kan begynde at tage på og indtager nok mælk. Det vil være rigtig godt at lægen føler jer og lægen kan også fortælle jer, hvad der vil være et acceptabelt indtag, så I følger dette og måske får lidt succesoplevelser her, i stedet for at gå rundt og føle at jeres lille dreng ikke følger rigtig med ...
Det er ganske rigtigt at der sandsynligvis er en sammenhæng mellem jeres dreng indtag af mad og hans søvn og det vil være rigtig godt, hvis I kan arbejde på at han får lidt flaske med mælk inden han skal sove. Sandsynligheden for at han sover lidt bedre og lidt længere med mælk i maven er større end hvis han kun får flaske, når han vågner. Han må gerne få begge dele - altså både lidt flaske, når han vågner og lidt igen inden han skal sove. I skal gøre det, som I fornemmer fungerer bedst hos jer lige nu.
Du skriver "Noah blev født den 22.04.12 i en hektisk periode i mit liv" - det lyder som om at der er sket et eller andet i jeres familie omkring det tidspunkt hvor Noah blev født? Du skriver ikke, hvad det handler om, men det kan naturligvis ikke udelukkes at han har været og måske stadig er påvirket af dette. Når det er sagt, så kan det dog også tænkes at Noah har haft kolik og derfor grædt meget - heldigvis er han ved at være så gammel nu, at det forhåbenligt bliver bedre - kolik forsvinder ofte i 12-16 ugers alderen ...
Når man er forældre til et barn med kolik, så er man presset til sit yderste. Det er en stor stressfaktor at have et lille barn, der græder rigtig meget og hvor intet man gør synes at hjælpe. Det er helt normalt, at man som forældre føler sig magtesløse og ofte også føler sig som "dårlige forældre", fordi man ikke kan trøste. Og det er helt naturligt at I efter mange uger med gråd og stor ulykkelighed nu gerne vil gøre alt for at se en bedring ...
Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder at børn græder utrøsteligt uden at man kan finde ud af hvorfor. Der er altså tale om et sundt og rask barn, der græder meget. Uanset hvad, så er det rigtig vigtigt at anerkende at jeres dreng har brug for ekstra meget hjælp til at finde ro og overgive sig til søvnen, ligesom han har brug for hjælp, når han skal spise og det er vigtigt at I accepterer at sådan er han. Derfor skal I gøre det, som I fornemmer virker.
I skriver at han sover super godt om natten - han falder i søvn på mor og sover i mors seng. I fortæller også at han om dagen helst skal sove hos mor, men at I nu forsøger at putte ham i barnevognen og at det lykkes 1 ud af 10 gange ...
Jeres dreng lyder til at have rigtig meget brug for tæt fysisk kontakt og nærhed. Han lyder til at have brug for at mærke jer, fornemme at han ikke er alene. Han har brug for at føle sig omsluttet, for at være helt tryg og for at kunne sove. Og det er okay. Sådan må det gerne være og I kan ikke forvente at I kan putte ham vågen og han så falder i søvn i sin seng eller barnevogn - heller ikke selvom I kører ham.
Det er vigtigt at putte ham på en måde, hvor han stadig føler sig omsluttet og tryg, som når han ligger i jeres favn. Derfor vil det være godt at svøbe ham og med den alder han har nu, kan det være en idé at bruge en sovepose som f.eks. en voksipose, slee-bee, drømmepose, duni-duo osv. De fåes i mange kvaliteter og til mange forskellige priser. Det at blive puttet i en pose, vil gøre at han kan føle sig omsluttet og tryg og samtidig har posen den fordel at han kan flyttes i den, så han kan i princippet falde i søvn i sin pose uanset om det er i jeres favn, i jeres seng, i barnevognen eller i tremmesengen. I skal være opmærksomme på at han ikke får det for varmt og I skal sikre at hans påklædning er passende og også "lette på dynen", når han sover, alt efter om han sover inde eller ude.
Det kan være en god idé at give ham lidt mælk på flaske, derefter bøvse, skifte ham og så putte ham i soveposen og give ham mælk igen og først derefter putte ham ned, hvor han skal sove. Se på ham, se på hans øjne og lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng eller i barnevognen. Han er stadig svøbt i sin sovepose og det vil være rigtig godt, at han puttes med en sut. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Ligger han i liften, så vug den frem og tilbage, ligger han i barnevognen, så tril den frem og tilbage eller kør en tur.
Det kan også nogle gange være en rigtig god idé at give ham flaske, der hvor I ønsker han skal sove. Så hvis I gerne vil have ham til at sove i sengen, så putter I ham der og giver ham flasken i sengen. Hvis I gerne vil have ham til at sove i barnevognen, så giver I flasken der. Det er her en god idé at elevere hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt, f.eks. ved at komme en lille pude eller et håndklæde ind under madrassen. Det at han ikke oplever at blive flyttet fra favn og ned i seng eller barnevogn kan gøre ham mere rolig og kan gøre at han lettere overgiver sig til søvnen. Samtidig kan det også nogle gange gøre, at han bedre vil kunne koncentrere sig om at spise af flasken og derefter vil falde til ro og falde i søvn.
Det er en god idé at prøve med barnevognen en gang dagligt, så han stille og roligt lærer at sove i denne. På samme måde kan I forsøge at putte ham i hans seng. Det kan også være en idé at koble tremmesengen til dobbeltsengen ved at fjerne tremmerne af den ene side og sætte sengene sammen. I skal naturligvis her sikre jer at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. At koble jeres senge sammen kan give jer mulighed for stadig at sove sammen, hvor mor ligger i egen seng og han ligger i sin seng, men mor kan stadig som nu berolige med hænder og kærtegn og lade ham mærke, at han ikke er alene:)
Og nej - I skal ikke "holde fast uanset hvor ked af det han bliver". I skal hele tiden vurdere hvad det handler om og hvis han er oprigtigt ked af det og har brug for at mærke jer, tydeligt har brug for jeres nærhed, så skal I naturligvis give ham dette. Når børn klynger sig til deres forældre, så er det et oprigtigt behov og derfor skal I naturligvis være der for ham :) Derfor vil det nogle gange være nødvendigt at tage ham op, trøste og berolige og så putte ham igen, når han atter er faldet til ro. Og måske skal I prøve dette et par gange, før han er parat til at sove. Og andre gange skal I give jer selv lov til at sove sammen, mærke hinanden og "bare" være der for hinanden :)
Læs meget gerne min bog "Helens bog om børn og søvn", hvor I kan læse meget mere uddybende om børn søvnbehov, rutiner, forventninger osv. alt efter hvad alder barnet har.
Rigtig meget held og lykke og rigtig god sommer! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske