Svar: Amning/MME og afføring
10. august 2004
Alder:
1 mdr.
Kære Sanne Løkke
Din datter skal ikke have afføring dagligt, da hun ikke er fuldt flaskeernæret.
Det er sådan at mange børn optager stort set al ammemælk, således at der ikke er affaldsstoffer til at komme ud. Derfor er det i orden at der går lang tid imellem afføringerne hos et barn der bliver ammet.
I erstatninger er der til gengæld en del affaldsstoffer og derfor bør barnet der fuldt ernæres med flaske, have afføring dagligt.
Der er ikke nogen præcise regler for hvor tit hun skal have afføring, når hun får en flaske om aftenen. Det afhænger også at hvor tit hun i øvrigt har afføring. Umiddelbart vil det ikke være unaturligt at der gik 2-3 dage imellem. Det vigtigste er at du ser på hende og vurderer hvordan hun har det. Har hun mavesmerter og får hård mave, så er det naturligvis ikke hensigtsmæssigt at der går lang tid imellem afføringerne, men er hun glad og trives, så må du gå ud fra at det hele er som det skal være:o)
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske