Svar: Søvnrytmeudfordringer - 6 mdr.
9. august 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev :)
Med den alder din dreng har, er det stadig svært at ændre på hans søvnrytme. Du kan dog godt forsøge at ændre lidt blandt andet ved at du nu indfører mere rigtig mad i løbet af dagen.
Nu hvor din dreng er 6 måneder gammel så kan han få mange slags grød og grøntsagsmos. Han kan begynde med kød og fisk i mosen og kan også begynde at få mad i hænderne, som han kan gumle på. Han har stadig brug for meget mælk og det er rigtig godt at amningen fungerer så godt og at du har så meget mælk, som du har. Det vil her være en rigtig god idé at du nu arbejder på en rytme, hvor han får skemad, når han vågner og mælk før han skal sove igen.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og forsøg på den måde at holde ham sovende lidt mere, så dagen starter lidt senere.
Morgen 7.30-8: Havregrød eller anden form for grød, evt lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur 9.30
Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, ristede rugbrødsbjælker i hånden, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur kl 12.30
Eftermiddag 15.30-16: Frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på, vand af kop. Og ammes ofte også stadig om eftermiddagen.
Powernapper, sover her måske 20-30 minutter
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos og der begyndes også her med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 18.30-19
Sen aften 22-23: Ammes rigtig godt fra begge bryster
Midt nat: Arbejde på at denne amning trappes ud og i stedet ammes tidlig morgen kl 05, så han begynder at kunne sove et længere stræk om natten uden mælk og samtidig også begynder at kunne sove lidt længere om morgenen, netop fordi han ammes der. At sove igennem i denne alder vil være at sove f.eks. 5-6 timer fra kl 23.30 til 05 .. :)
Som du kan se så indgår der mange små måltider hele dagen igennem og der er tid imellem skemaden, som gives når han vågner og brystet, som gives inden han skal sove. Det er vigtigt at mængden af skemad holdes nede, så han stadig vil tage imod brystet og det er vigtigt at brystet indgår som en fast del af hans putteritual. Det er således bedre at han spiser et par skefulde grød til max ½ dl, drikker vand af kop og ammes og puttes, end at han spiser en større mængde grød og ikke vil ammes og derfor mister sin mælk før putning.
Det er vigtigt at du stadig ammer ham før putning og han skal bestemt ikke græde sig i søvn. Han skal puttes fra din favn der hvor han næsten sover helt, men lige registrerer at han lægges i barnevognen eller i sengen. Du må også gerne lægge dig og amme ham i din seng og lade ham slippe brystet, hvorefter han så triller om på siden og sover videre. Det kan være en måde at få ham til at sove lidt længere til middag på, at du netop lægger dig med ham - nedrullede gardiner, kølig luft i soveværelset, ro på og nærhed. Måske vil han så have brug for en ekstra amning efter 30-45 minutter og så giver du ham det, han spiser lidt i søvne og sover så videre. Det er helt okay lige nu, for at få en længere middagslur ind og rytmen ændret lidt.
I takt med at han også ammes tidlig morgen i stedet for midt nat, så vil han sandsynligvis kunne springe sin morgenlur over og begynde at nøjes med en formiddagslur i stedet. Som det er lige nu, så sover han ofte 4 lure i løbet af dagen og det er okay men på sigt vil det være rigtig godt at arbejde på at han sover formiddagslur, middagslur og så en powernap om eftermiddagen og i løbet af den næste måneds tid vil powernappen måske kunne undværes helt - det må tiden vise.
Læs også meget gerne min bog "Helens bog om børn og søvn", f.eks. om hvordan du kommer væk fra amningen midt nat :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske