Svar: Står tidligt op efter ammestop
9. august 2012
Alder:
11 mdr.
Kære Stine
Tak for dit brev og det er rigtig dejligt at høre at det går så fint og stille og roligt fremad hos jer. Der er jo sket store forandringer - fra at du i nogle perioder har ammet hver 2 time om natten, så sover jeres dreng nu stort set fra kl 20 til 05 og det er jo fantastisk ... også selvom det er hårdt at blive vækket så tidligt :)
Det er som udgangspunkt ikke så god en idé at give ham morgengrød kl 05, fordi han så vænner sig til at spise tidligt og derfor naturligt vil blive ved med at vågne, fordi han er reelt sulten ... Det er bedre, hvis I kunne indføre et ekstra måltid, gerne en godnatgrød inden sengetid og på den måde få ham mættet lidt ekstra til natten. Derved kunne han måske sove en anelse længere.
Derudover vil det være rigtig godt, hvis I om morgenen forsøgte at give ham lidt vand at drikke og så lod gå lidt længere tid før I serverer morgenmad, så hans krop stille og roligt vænner sig til ikke at spise allerede kl 05 ... Så godnatgrød om aftenen, for at mætte lidt ekstra og skal han så have noget om morgenen, så vand i første omgang og evt. lidt frugt, der ligger let i maven, men på sigt helst ikke spise morgenmad kl 05 ...
Lige nu, hvor han vågner så tidligt, så vil han naturligt have brug for sin morgenlur, men hvis I stille og roligt får flyttet lidt på vågen og stå op tidspunkt, så vil I også kunne putte ham lidt senere i løbet af dagen. Når man skal flytte på en rytme, handler det nemlig ikke kun om at putte ham senere i seng, men om at flytte lidt på også formiddagslur og middagslur, hvorved puttetidspunktet naturligt om aftenen også flyttes. Det vil ofte være passende at ændre det hele med ca. 15 minutter af gangen. Det vil sige at I stedet for at morgenluren ligger kl 7.30 så flytter i den til 7.45, 8, 8.15, 8.30 osv. og det samme med middagsluren - den flyttes fra kl 12 til 12.15, 12.30 osv. indtil det passer med at han f.eks puttes til middag kl 13. Ved at flytte lidt på hele rytmen, så får I også ændret på hans puttetidspunkt og også hans stå op tidspunkt.
I kan med fordel se klippet med Tristan fra min dvd "Sådan sover dit barn". Tristan er også en lille Lærke der vågner meget tidligt. Klippet kan købes for 35 kroner. Klippet hedder "Uglebørn og Lærkebørn". Du kan også læse om det i min bog "Helens bog om børn og søvn".
Amningen midt på dagen må du gerne bibeholde indtil der er lidt mere ro på, det er helt okay :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske