Brev:
Kan hun nøjes med kun én lur?
9. august 2012
Alder:
11 mdr.
Kan hun nøjes med kun én lur?
Kære Helen,
Velkommen tilbage fra ferie!
Vi har været meget glade for dine tidligere svar, og da vores datter netop er startet i vuggestue, har vi nu en masse nye spørgsmål :-)
Det drejer sig om hendes nye rytme - primært dagssøvnen.
De sidste par måneder inden vuggestuestart har hun været meget svær at få puttet til lure om dagen. Min mand har været på forældreorlov og har gået og gået og gået med barnevognen, fordi jeg sagde til ham at lillepigen SKULLE have to lure på en dag. De har så været ret korte, ca. 45 min hver.
Om morgenen vågner hun omkring kl. 7, og i vuggestuen holder hun sig nu vågen til kl. 12-12.30, før hun falder omkuld og sover 1,5-2 timer. Sidst på eftermiddagen (16-17-tiden) viser hun træthedstegn, men der vil vi ikke lægge hende til at sove igen af frygt for nattesøvnen.
Hun bliver så puttet til natten 19-19.30.
Derefter sover hun meeeget uroligt hele natten igennem, og de sidste par nætter har hun simpelthen sovet i vores seng, fordi vi ikke orker at gå frem og tilbage + hun er blevet ammet mere end hun plejer.
Jeg kan ikke vurdere, om det bare er helt almindelige tegn på tilvænning til vuggestuen. Eller om hun stadig har brug for at blive hjulpet til at sove to lure om dagen.
Jeg kan læse mig til, at du først anbefaler en enkelt lur ml. 12-18 mdr.
Men vuggestuen har ikke mulighed for at gå rundt med barnevognen, så hun bliver først lagt når hun virkelig ser træt ud.
Som type er hun et meget aktivt barn, der ikke vil gå glip af noget som helst. Hun farer rundt og 'laver ballade' dagen lang og er næsten umulig at skifte.
Hvad synes du vi skal gøre?