Svar: Kan hun nøjes med kun én lur?
9. august 2012
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er korrekt at de fleste børn først kan nøjes med en lur, når de er mellem 12-18 måneder, men der er naturligvis undtagelser og måske jeres datter hører til dem ...
I min bog "Helens bog om børn og søvn" beskriver jeg vigtigheden af at børn sover om dagen og fortæller også om, hvornår børn kan nøjes med en eller ingen lure, hvor lang tid barnet bør sove og meget mere.
Jeres datter vil normalt have brug for to lure dagligt, hvis:
- Hun er under 12 måneder gammel
- Hun leger måske lidt, når hun puttes, men falder derefter til ro og sover måske ca 1 time.
- Hendes humør og overskud er større, når hun sover to lure i forhold til kun at sove én.
- Hun falder konsekvent i søvn, når I kører hjem fra vuggestue
Jeres datter vil ofte kunne nøjes med en lur dagligt, hvis:
- Hun er mere end 18 måneder gammel
- Hun leger i 30 minutter eller mere, når hun puttes til sin formiddagslur og falder enten ikke i søvn eller sover kun kortvarigt
- Hendes humør er godt, hun leger og virker ikke træt, selvom formiddagsluren springes over.
- Hun sover fint og falder fint i søvn, når hun puttes til middagslur
- Hun sover ikke, når I kører hjem fra vuggestuen
Hos jer skal man naturligvis vurdere om hun har svært ved at sove fordi hun er begyndt i vuggestue. Hvis hun er lidt stresset over alt det nye der sker, gerne vil følge med i det hele og ikke gå glip af noget, så har hun naturligt rigtigt svært ved at koble fra og overgive sig til søvnen - selvom hun stadig har brug for den. Derfor er det vigtigt at give hende muligheden for at sove og hvis hun så ikke kan, så må det være sådan.
Det vil ofte også være sådan at der i overgangsperioden mellem at sove to til kun at sove én lur må man være fleksibel. Så nogle dage vil hun have brug for to lure og andre dage vil hun kunne nøjes med en lur. Hun vil måske nogle dage have brug for to lure i vuggestuen eller hun vil sove forskelligt alt efter om hun sover hjemme eller sover i vuggestuen, det er ikke sikkert at behovet er det samme og det er okay.
I skal også være opmærksomme på at hun lige nu måske godt kan nøjes med en lur, men at det kan ændre sig igen, så hun om en måned igen tydeligt har brug for to lure og også her skal I så være fleksible og lade hende sove, det hun viser behov for.
Og så skal I naturligvis også se på hvor meget hun samlet sover og sikrer at hendes behov for søvn dækkes. De fleste børn vil omkring 1 års alderen have brug for 13½ times søvn i døgnet. Nogle sover lidt mere og andre lidt mindre - men mellem 13-14 timer i alt.
Jeg håber ovenstående kan hjælpe lidt videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske