Svar: Sover ikke så meget
9. august 2012
Alder:
3 mdr.
Kære du
Tak for dit brev, jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)
Det er rigtigt at 12-13 timers søvn ikke er meget, når man er 3 måneder gammel. Og for at vurdere, hvorvidt din dreng sover nok, så er du nødt til at se på, hvordan han trives generelt. Hvordan virker han når han vågner - vågner han glad og virker frisk? Er det tydeligt at han ikke har brug for at sove mere? Har han lyst og overskud til at bruge sig selv mentalt - pludrer han, smiler han til dig osv.? Har han lyst og overskud til at bruge sig selv motorisk - triller han, putter han fingrene i munden, rækker han ud efter legetøj osv? Er han i stand til at spise, vokser han som han skal osv.? Det har alt sammen betydning for, om han trives med den mængde søvn han får.
Mange forældre oplever ekstra udfordringer med børns søvn i 3-4 måneders alderen. Der sker netop nu udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres dreng. Han begynder at kunne se længere, opfatter rummet han er i på en anden måde, han begynder at skelne mere og mere bevidst om han er hjemme eller ude osv. Samtidig sker der ofte også en ændring i børns søvn og sammensætningen af søvnen. Hans søvn begynder at indeholde lidt flere stadier.
Det betyder at man naturligt ofte vil opleve at barnet begynder at powernappe lidt mere dagen igennem. De sover kortere lure. Samtidig vil mange børn også have behov for mere mad, fordi deres ekstra store opmærksomhed på verden gør, at de let lader sig forstyrre, når de spiser og derfor kommer man let ind i en rytme, hvor barnet slatspiser og slatsover lidt hele dagen igennem ... og måske er det netop det du oplever hos jer ...
Det vil være en rigtig god idé at arbejde på en søvnrytme og en putterutine, hvor han ammes inden han skal sove. Og faktisk kan det godt i denne alder være en fordel at du ammer ham to gange mellem hver lur. Bare i en periode. Du kan gøre det at du ammer fra det ene bryst, når han vågner af en lur, og ammer ham fra modsatte bryst inden han så skal puttes igen. Sandsynligheden for at han vil sove længere er større, hvis han har fået godt med mælk inden putning og det er helt naturligt og helt okay at amning indgår som en fast del af hans putteritual.
Prøv derfor følgende: Læg ham til det ene bryst, når han vågner, så han får lidt mælk at drikke der, leg med ham, stimuler ham osv. skift ham og am ham så igen lige inden han skal sove - gerne fra modsatte bryst. Når han vågner næste gang, så start med at amme ham fra det bryst, hvor han stoppede sidst, leg med ham, aktiver ham og skift ham og læg så til modsatte bryst inden han igen skal puttes.
Hvis han vågner efter kun 40 minutter, så vil han naturligt ikke altid skulle ammes igen med det samme, men prøv at vurdere om han nogle gange kan hjælpes til at sove en længere lur ved at du giver ham en ekstra amning, når han har sin opvågning af den lette søvn. Så du netop bruger amningen til at få ham videre i søvn med og dermed påvirker ham til at sove længere og vænne sig til at sove en længere lur.
Det kan være en god idé at arbejde på at han skal sove 3 lure i løbet af dagen - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen / først på aftenen. Hvis han lige nu har brug for 4 lure så er det naturligvis også okay - men tre lure kan være en god rettesnor :)
Formiddagsluren og middagsluren vil ofte være længere end den 3. lur, men lige nu skal du ikke gå så meget op i hvordan, men mere sikre at han får mulighed for at sove og får de små afbræk dagen igennem. Det er ofte også sådan at den 3.lur i denne alder ofte ligger så sent på dagen, eller så tidligt på aftenen, at den naturligt påvirke tidspunktet, hvor barnet går i seng - så nogle børn vil i denne alder ikke gå i seng før kl er mellem 21-23 ... Måske sover jeres dreng tidligt til natten og det er også dejligt - prøv i givet fald at glæde dig over det ... :)
En plan I kan arbejde hen imod kunne se således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover videre
Morgen: Vågner med en amning
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost: Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes og puttes til 3. lur - nogle gange er der brug for 2 amninger, både når han vågner og inden han sover igen.
Nogle gange kan det være en rigtig god idé at du lægger dig med ham og ammer ham i dobbeltsengen og lader ham falde i søvn der.
Aften: Ammes, nogle oplever at han spiser ved brystet næsten hele aftenen og på den måde tanker sig op til natten, puttes
Sen aften: Ammes og sover videre
Midt nat: Ammes.
Der er i denne plan rigtig mange amninger og det er helt okay med den alder han har. Det kan dog være en fordel at du forsøger at give lidt ekstra amning i løbet af dagen, så han om dagen spiser hyppigere end om natten .. det kan I begge have glæde af :)
Det er vigtigt at aktivere ham rigtig godt i de vågne perioder, så han stimuleres både motorisk og mentalt og dermed naturligt også er mere parat til at sove, når han så ammes og efterfølgende puttes. Det er på samme måde rigtig vigtigt at hjælpe ham med at overgive sig til søvnen, når du fornemmer at det er puttetid og hvis han sender svage signaler og du er i tvivl om, hvorvidt han egentlig skal sove eller være vågen, så kan det være en god idé at kikke lidt på klokken og lade tiden bestemme det, mere end de signaler han sender ...
Du kan downaloade klippet "Det lille barns søvn", med Anton på 3 måneder fra min dvd "Sådan sover dit barn". Det koster 35 kroner. Her besøger jeg Anton og hans forældre, som netop har problemer med powernaps hele dagen igennem ... :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre og også har fået lidt ro med på vejen:)
Fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske