Brev:
Får vores søn på ca. 20 mdr. søvn nok i løbet af et døgn?
9. august 2012
Alder:
20 mdr.
Får vores søn på ca. 20 mdr. søvn nok i løbet af et døgn?
Hej Helen,
Det er efterhånden længe siden! Vi har nu en stor glad dreng, som kan og vil mange ting selv. Men han sover generelt ikke særlig godt. Det skaber nogle træls situationer for både ham og os. Jeg vil nu forsøge at skitsere hans dag i forhold til søvn.
Han puttes kl. ca. 19.30, og ofte falder han i søvn med det samme efter et godt og kort putteritual. For ca. 2 mdr. siden blev han lagt i seng kl. ca. 19.00, men pga. hans tidlige opvågninger mellem kl. 5.00 og 6.00, har vi forsøgt at skubbe tidspunktet lidt. Men det har tilsyneladende ikke virket!
Det skal også fortælles, at han ofte "lider" af natteskræk. Han vågner i løbet af aftenen eller først på natten, hvor han sidder op, græder kraftigt og kaster sig rundt i seng - alt dette uden egentlig at være vågen. Han afviser os, så vi er der bare og taler beroligende til ham. Efter 10-15 min. falder han til ro/i søvn igen.
Som oftest sover han igennem om natten. En gang imellem vågner han 1-2 gange om natten for at få vand eller en sut.
Oftest vågner han mellem kl. 5.00 og 5.30. (Hvis vi er heldige sover han til kl. 6.00). Så det bliver til ca. 10 timers søvn om natten for ham.
Om morgenen hører vi ham pludseligt - det virker som om, at han vågner og rejser sig op og begynder at græde med det samme.
Vi går ind til ham, trøster og siger det er nat og forsøger at putte ham igen. Her bliver han så virkelig ked af det og hidsig. Han skriger, kaster siger rundt i sengen, smider med sutter og bamser og rejser sig op igen.
Vi forsøger endnu engang at putte ham. Derefter siger vi godnat og går ud fra værelset. Han skriger og skriger - det kan fortsætte i halve til hele timer - selvom vi flere gange gentager vores putning af ham.
Vi har forsøgt at lægge os ved siden af ham på gulvet. Først skriger han, derefter begynder han på leg og råb.
Vi har forsøgt at tage ham med ind i vores seng. Efter ca. 2 min. sætter han sig op, enten begynder han at græder eller at lege. Putter vi os med ham igen og siger "Det er nat, vi skal sove" begynder han bare at skrige endnu mere.
Vi har også forsøgt samme metode på sofaen, men uden held.
Vi ender med at stå op med ham før kl. 6.00. Det skal lige siges, at vi har god tid om morgenen, da han først bliver afleveret i dagpleje kl. ca. 8.30.
Nogle morgener er han pylret og ked af det og andre gange er han glad og frisk.
I dagplejen sover han en gang. Han kommer ud i sin barnevogn kl. ca. 12.00. Dagplejeren beskriver, at han sover meget let, vågner efter ca. 45 min. og sover videre efter hun har set til ham. Med disse afbræk sover han sammenlagt ca. 1 1/2 time.
I weekenderne sover han også en gang. Når han vågner, er vi begyndt at gå lidt med ham, hvilket gør, at han ofte falder i søvn igen og sover 30-60 min. mere.
Vi kan ikke bare give en sut eller trøste, han skriger og dette fortsætter, og han falder ikke i søvn igen.
Dagplejen fortæller, at han i løbet af dagen oftest er glad og tilpas. Men når vi henter ham omkring kl. 15.30 bliver han pylret og ked af det. Han vil så helst hænge på os med sin sut eller se tegnefilm, når vi kommer hjem.
Vi har fornylig fået hans ører undersøgt, og her var alt fint.
Vi har læst din bog, men synes ikke vi finder et svar på netop denne problemstilling.
Vi er bekymrede for, at han ikke får søvn nok i løbet af et døgn.
Vi føler os meget afmægtige og frustrerede. Det tager mange kræfter og overskud fra os alle i løbet af sådan en uge.
Hvad kan vi gøre for at få ham til at sove bedre i løbet af dagen? Og måske sove lidt længere om morgenen? Så han ikke hver dag starter dagen med gråd.
Håber du kan hjælpe os med råd og vejledning...
Med venlig hilsen
En morgentræt mor & far.