Svar: Mælk til en 2-årig
9. august 2012
Alder:
2 år, 6 mdr.
Hej med dig
Fødevarestyrelsen og Sundhedsstyrelsen anbefaler at børn under et år får sødmælk og at børn mellem 1-3 år får letmælk og surmælksprodukter af letmælkstypen. Efter 3 års alderen bør gives fedtfattige mælkeprodukter, dvs. skummet-, mini- og kærnemælk, samt surmælksprodukter af samme slags.
Det anbefales at børn i 1-3 års alderen får mellem 350-500ml mælk/mælkeprodukt dagligt. Mælken skal sikre barnet energi nok. Fedtet fra mælken er en god energikilde til små børn og derudover er mælk en vigtig kilde til næringsstoffer som protein, vitaminer og især kalk, som bruges til at opbygge og vedligeholde knoglerne. Mængden bør overholdes, fordi det sikrer at barnet ikke får for meget protein og samtidig skal barnet også have jern nok. Mælk indeholder ikke ret meget jern og hvis barnet drikker for meget mælk, får det måske for lidt af andre fødevarer og dermed for lidt jern.
Når det er sagt, så er anbefalingerne at barnet mellem 1-3 år fortrinvist får letmælk og surmælksprodukter af letmælkstypen. Det betyder at barnet godt må få en anden type mælk en gang imellem og det er således helt okay at jeres dreng nogle gange får lidt af jeres skummetmælk eller at du f.eks. bruger forskellige typer mælk i madlavningen.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske