Svar: Grød hvornår det 3. måltid?
10. august 2012
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Det lyder som om at din datter er kommet rigtig godt igang med skemaden og er glad for både grød og grøntsagsmos. Det er rigtig godt.
Det er dog stadig vigtigt at hun får mælk nok og derfor anbefaler jeg ikke at du erstatter en flaske med skemad - hun har brug for begge dele. Det handler både om at sikre hende mælk og de næringsstoffer, som mælken giver hende. Men det handler også om at sikre hende væske nok. Hun er stadig for lille til at kunne drikke væske nok af en kop og flaskerne er derfor meget vigtige.
Den plan du har sendt mig indeholder umiddelbart kun 3 flasker - tidlig morgen kl 06 hvor hun drikker 170 ml. Kl 14 efter middagsluren, hvor hun får 160 ml og så en flaske at blive puttet på kl ca 20 - får hun ikke flere flasker end dette? De fleste børn har i din datters alder fortsat brug for 6 flasker i døgnet - tidlig morgen, inden formiddagslur, inden middagslur, eftermiddag, aften og sen aften - mange har også behov for en flaske midt nat. De fleste børn vil have brug for 1000 ml mælk i døgnet og hvis din datter får 3 flasker a ca 170 ml så får hun samlet 510 ml altså halvdelen af hvad hun måske bør drikke .. selvom hun drikker vand af kop, så vil det højst sandsynligt ikke være nok til at dække hendes behov .. måske får hun flere flasker i løbet af natten, som jeg bare ikke kan se af din plan? :)
Jeg anbefaler at børn får skemad, når de vågner og får flaske inden de skal sove. Og det er som udgangspunkt bedre at give lidt mindre skemad, så man sikrer at behovet for mælk også dækkes. Det er således bedre at give ½-¾ dl skemad og derefter give mælk end at give 1-1 ½ dl. skemad og barnet så afviser sin flaske.
De fleste børn vil være parat til det 3. skemåltid, når de er 6 måneder gamle og her vil man ofte starte med morgenmad, så de får grød om morgenen, grøntsagsmos eller grød til frokost og grøntsager om aftenen. Hvis du skønner at din datter allerede nu kan have glæde af at få tre skemåltider, så må du gerne give hende dette - dog ikke så du erstatter hendes mælkebehov, hun skal stadig have mælk nok.
Mit forslag med 3 små skemåltider og flaske - lavet ud fra dine angivne tider - vil se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske
Morgen 7.30: Tilbydes ½ dl. grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Puttes til første lur
Formiddag: Flaske - da hun sover en lang lur, vil jeg formode at hun vil være tørstig og have brug for sin flaske, når hun vågner - derfor starte med flaske her
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos max 1 dl, vand af kop.
Puttes til middagslur - normalt ville jeg anbefale flaske her, men da hun sover meget lang formiddagslur, så er det okay at gøre omvendt. Hendes middagslur vil sandsynligvis så være kortere, men det er okay, når hun sover så lang en lur om formiddagen. Mange børn sover f.eks. kun 1 time om formiddagen og sover så 2-2½ time til middag
kl 14 får en flaske, som nu, leger og sover sin 3. lur kl 16.30-17
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Flaske og sover måske til næste morgen uden yderligere mælk eller har måske brug for yderligere en flaske midt nat ...
Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej og vil også anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad", hvori du kan læse uddybende om børn, mad, væskebehov osv. finde opskrifter, idéer og inspiration, madplaner til alle aldre 4-18 måneder osv.
Fortsat god appetit! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske