Brev:
Sprogforståelse og kollektive beskeder
Kære Helen,
Vores søn begyndte i børnehave for et halvt år siden, da han blev tre.
Han har altid været en meget glad, kærlig og livlig dreng, som vi aldrig har haft store bekymringer over. I vuggestuen sagde de nogle gange - med kærligt glimt i øjet - at han var 'sin egen', og at han trivedes bedst med at være sig selv. Han er rigtigt god til at underholde sig selv og er utroligt god til at koncentrere sig og får med jævne mellemrum en interesse, der optager ham dybt (landbrugsmaskiner, brandbiler, eller lignende). Så læser vi en masse om emnet med ham og han husker næsten hvert et ord fra bøgerne.
Men selvom han nogle gange er en lille 'nørd' er han det sidste halve års tid også blevet meget mere interesseret i sociale lege med andre børn, har gode legekammerater og elsker også at lege og snakke/læse/hygge med sin mor og far:-)
Vores bekymring er først kommet nu, hvor børnehaven flere gange har påpeget ting omkring hans sprog og væremåde. Første gang handlede det om at de syntes han talte utydeligt og at han var svær at forstå. Vi var meget overraskede, for vi syntes selv (og alle der kender ham gav os ret) at han havde et stort og tydeligt ordforråd. Børnehaven rådede os til at de lavede en sprogvurdering, hvilket vi tog imod, da vi ikke ville modsætte os deres professionelle vurdering af ham.
Resultatet af sprogvurderingen var faktisk, at han har et ordforråd over gennemsnittet og at hans udtale og grammatik var helt i top! Tilgengæld påpegede pædagogen, som havde lavet testen, at der var andre områder, hvor han 'scorede lavt', fx var der nogle af opgaverne, som han slet ikke reagerede på med mindre hun rørte ved ham og havde øjenkontakt og nogle af opgaverne, som han bare ikke løste rigtigt (som at stille et stykke legetøj foran, bagved og ved siden af et andet stykke legetøj). Endnu en gang var vi overraskede, men vi nåede gennem en god samtale med pædagogerne frem til at vi derhjemme ville arbejde med hans evne til at forstå og handle på de beskeder vi giver ham, som fx at tage sit tøj på, tage skoene af, sætte sin tallerken hen på køkkenbordet, osv.
Det synes vi selv er gået rigtigt godt, og vores dreng har udviklet sig rigtigt meget her i sommer, hvor han har smidt bleen og sutten, er blevet meget mere selvhjulpent og selvfølgelig fortsat har udviklet sit sprog og sin forståelse af verden omkring ham. Det skal også siges, at vi generelt betragter os ...
... selv som meget kommunikative og altid har lagt vægt på at snakke med vores søn, inddrage ham, læse med ham og snakke med ham om de ting vi oplever.
Vi har ikke haft et opfølgende møde med pædagogerne om det med sprogforståelsen.
I dag henvendte de sig så til mig og spurgte om vi havde fået hans hørelse tjekket - de har lagt mærke til at han har meget svært ved at tage imod kollektive beskeder, siger de. Når de andre rejser sig fordi de bliver bedt om at sætte deres kopper og tallerkner på plads, sidder han ligesom i sin egen verden som om han ikke har registreret det. Og nu overvejer de om det kan være nedsat hørelse.
Jeg ringede straks til en ørelæge og bestilte en tid. Vi har aldrig selv tænkt over om han kunne have nedsat hørelse og han har aldrig haft så meget som een mellemørebetændelse. Han er een gang blevet tjekket for væske i øret, da han havde været forkølet i lang tid, men der var intet.
Ørelægen sagde, at hun mente at hvis der var nedsat hørelse ville vi selv have lagt mærke til det for længst, men vi fik alligevel en tid.
Vi er bare meget forvirrede nu, fordi vi pludselig har fået tre forskellige beskeder fra børnehaven om vores søns sprog og sprogforståelse, som vi ikke ved hvordan vi skal reagere på. På den ene side vil vi gerne samarbejde med børnehaven, hvis de mener at der er grund til bekymring for vores søns udvikling. På den anden side har vi jo bare slet ikke selv oplevet hans væremåde eller sprog som et problem herhjemme, så vi er også lidt frustrerede over deres beskeder. Og det allervigtigste for os er jo at handle på en måde som er bedst for vores søn og hans udvikling. Vi er blevet meget berørte hver gang børnehaven har henvendt sig til os - det gør os bekymrede og vi bruger meget energi på det.
Mere konkret er vores spørgsmål måske: Hvordan skal vi vurdere pædagogernes bekymring over hans sprog/evne til at modtage kollektive beskeder? Er der noget vi kan gøre herhjemme for at hjælpe ham og er der overhovedet grund til at hjælpe ham, når han stadig kun er en 3 årig dreng i rivende udvikling? Kan hans manglende reaktion på beskeder måske skyldes 'selektiv hørelse', at han er lidt i sin egen verden, og måske er lidt verdensfjern? Eller kan der være andre, mere bekymrende grunde til det?
Det skal siges, at vi generelt er glade for børnehaven og at vores søn også virker rigtigt glad for den.
Med venlig hilsen
de forvirrede forældre.
Annoncer
Sponsorerede artikler
BabyNordic™ – Det ultimative legetæppe til din Guldklump
BabyNordic™ – Det ultimative legetæppe til din baby og din familie
Kender du det, at gulvet er hårdt at sidde på, når du leger og tumler med din baby? Det gør Camilla – og det ville hun gerne lave om på. Svaret hedder BabyNordic™-tæppet.
Lege- og aktivitetstæppet skaber det perfekte, ...
Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:
2. november 2024 | Renlighed | 3 år, 10 mdr.
Hej Helen. Jeg har en kæmpe udfordring med min søn på 3 som bliver 4 til...
23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.
Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...
15. april 2024 | Udvikling | 3 år
Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...
28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.
Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...
4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.
Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...
Viden om børn:
Suttebehov
Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.
Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.
Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...
Ruskevold
Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.
Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.
Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...
Kære Helen
Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.
De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!
Tak fra drengens forældre