Brev:
Protest ved søvn
11. august 2012
Alder:
6 mdr.
Protest ved søvn
Kære Helen
Nu melder usikkerheden og frustrationen sig igen - og surprise ! - det handler om søvn. Anna er nu blevet 6 mdr og har været meget nem indtil videre. Hun er en super glad pige, der helt tydeligt trives. Vi har dog nogle søvnudfordringer lige pt. Både dag og aften.
Det der er udfordringen og som bringer anledning til tvivlen hos mig er hendes reaktioner når hun skal puttes. Det bliver tiltagende besværligt at få hende til at overgive sig til søvnen i løbet af dagen. Hun vil simpelthen ikke lægges i sin barnevogn og falde i søvn. Hun græder så snart vi lægger hende ned. Og vi ender derfor med at trave rundt med hende på armen ude på vores vej :-) indtil vi efter gentagne forsøg lykkes med at få hende til at give slip.
Vi bryder os ikke om at hun skal græde sig i søvn, omvendt er jeg også lidt i tvivl om det kan virke forvirrende på hende at vi tager hende op, når nu hun så tydeligt at meget tæt på at sove. Om hun har brug for at vi "tvinger" hende i søvn. Hun ligger nærmest med lukkede øjne, men grædende...
Den tredje lur er næste umulig at få hende til at tage. hvilket resulterer i at hun de seneste tre dage fx har været vågen fra hhv 14.15 til ca 21.40 og 15 til 21.30, kun afbrudt af en amning hvor hun falder kortvarigt i søvn. Om aftenen ammer jeg hende i søvn, men hver anden dag ca ender det med at hun slipper brystet, triller om på maven, begynder at løfte benene op og hed og græder. Her tager jeg hende op og går rundt med hende på armen indtil hun falder i søvn (uden gråd) og så lægger jeg hende ned. Dette skal ofte gentages et par gange før hun overgiver sig.
Vi har i en ca en måned givet hende skemad, stille og roligt er det gået fremad og nu får hun tre gange om dagen. Hun spiser ikke meget - under en halv deciliter pr gang, men mere og mere.
Hun sover oftest fra ca 21.30- 7.00 afbrudt af to amninger, hvor hun typisk bare sover videre. Lur fra fra 9-11 og fra 13-14.30 og så en lille powernap inden 21.30. Jeg er begyndt at tilbyde hende vælling kl 19.30 for at sikre at hun ikke er sulten. Det virker hun ikke synderligt interesseret i at tage. Hun bliver ammet ca 6-7 gange i døgnet ud over de tre måltider hun spiser lidt af hver gang.
Det fylder virkelig meget i vores hverdag lige nu, dette her med at hun ikke vil overgive sig til søvnen. Vi kan ikke forstå hun kan holde sig vågne i så mange timer (op til 5...)- Vi kan ikke rigtig finde ud af hvordan vi skal gribe det an og hvorfor hun har så svært ved at overgive sig til søvnen. Kan du hjælpe os med et bud på hvordan vi bedste tackler situationen ?
Mange hilsner fra
Jane