Svar: Protest ved søvn
11. august 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Jane
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at Anna har det rigtig godt og som om at I stortrives som familie:) Det er rigtig dejligt.
De fleste børn vil natuligt i Annas alder begynde at kunne nøjes med kun en lur dagligt og det lyder meget fint at arbejde på netop dette. Når jeg ser jeres rytme for dagen, så er det der umiddelbart falder mig i øjnene at Anna sover en ret lang formiddagslur og også at hun generelt sover sent om aftenen. Det ser ud som om at hun har det man kan kalde for "en sen søvnfase" og det er rigtig fint. Det må hun meget gerne have, og jeg tror faktisk ikke at hun er træt nok og parat nok til at sove allerede kl 13.
Mit forslag vil derfor være at du prøver at putte hende lidt senere til lur, evt. ½ time senere om formiddagen (det afhænger af om hun er let at putte der), men gerne 1 time senere til middagsluren. Hun må faktisk godt være vågen i 3 timer fra hun vågner af sin formiddagslur og til du putter hende igen til middagsluren. Herved vil hun også vågne lidt senere og eftermiddagen ikke blive helt så lang, som den er lige nu. Fra hun vågner af sin eftermiddagslur og til hun puttes om aftenen, må der godt gå 4 timer, hvis hun trives med dette, det er okay :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur 9-9.30 og sover her så gerne et par timer som nu
Frokost 12: Grøntsagsmos og der begyndes stille og roligt med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Ammes rigtig godt og puttes herefter til middagslur kl ca 14. Tidspunktet varierer efter hvor lang hendes formiddagslur er.
Eftermiddag 16-16.30: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden og ammes igen
Powernappen forsøger I at springe over
Aften 18: Grøntsagsmos og også her begyndes med lidt kød eller fisk i mosen og suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på. Vand af kop.
Ammes og evt. også vælling og puttes til natten måske kl 20-21. Prøv om I kan springe powernappen om aftenen over og i stedet få hende i seng lidt før og samtidig ved at ændre lidt på puttetidspunkterne om dagen, sikre at hun ikke bliver for overtræt om aftenen - at eftermiddagen ikke bliver for lang :)
Sen aften 24: Ammes rigtig godt og herefter sove uden yderligere mælk til næste morgen tidlig. At sove igennem i denne alder er at kunne sove 5-6 timer uden mælk f.eks. fra midnat og til næste morgen tidlig.
I løbet af dagen kan du forsøge at hjælpe hende til at sove ved at trille med barnevognen. Du kan også nogle gange med held vælge at lægge dig og amme hende liggende i dobbeltsengen. Nedrullede gardiner, let åbent vindue, kølig luft osv. kan sammen med dit bryst og nærhed være det der skal til, for at hun kan slippe alle oplevelserne og overgive sig til søvnen - og det er helt okay. Du kan enten blive liggende med hende (det kan også være dejligt for dig selv at få en lur midt på dagen) eller du kan sikre at hun ikke kan trille ned af sengen og lade hende ligge, så hun ikke flyttes, men får lov til at sove.
Det er rigtig fint at give hende ca ½ dl. grød eller mos af gangen. Det er bedre at hun får små hyppige måltider end få og store måltider. Det sikrer også at hun får mælk nok og dermed også væske nok :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske