Svar: Mad
12. august 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Alice
Tak for dit brev :)
Det vil være en rigtig god idé at du nu hvor din dreng er blevet 6 måneder, begynder at give ham lidt kød eller fisk i grøntsagsmosen. Kød sikrer barnet lidt ekstra protein og jern, fisk indeholder de essentielle fedtsyrer Omega 3, som er vigtige for barnets hjerne og nervesystem.
Det er en god idé at starte med de lyse fisketyper som f.eks. rødspætte eller torsk. Det skal koges i meget kort tid eller laves i ovnen, det har en fin smag og er let at skille med en gaffel, så konsistensen bliver rigtig. Stille og roligt kan du udvide med flere forskellige fisketyper og din dreng må spise stort set alle slags fisk. Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk.
Det er de store rovfisk, som man skal være opmærksom på. Det anbefales at børn under 3 år max får 25 gram rovfisk om ugen. Det plejer ikke at være noget problem, da rovfisk ikke er de fisk vi normalt spiser mest af: Helleflynder, Sværdfisk, Sildehaj, Gedde, Aborre, Sandart, Oliefisk, Escolar, Rokke og Tun (bøffer - ikke dåsetun).
Større børn, der er gode til at tygge og som skal øve deres pincetgreb og spise selv, må meget gerne tilbydes forskelligt fiskepålæg på deres rugbrød og må gerne spise f.eks. rejer eller muslinger.
Med hensyn til mælk, så er det rigtigt at din dreng nu hvor han er 6 måneder gammel kan tilbydes lidt sødmælk. Men det betyder ikke at han skal have sødmælk. Det er meget vigtigt at han stadig får modermælkserstatning og han bør få modermælkserstatning til han er 1 år.
Du kan med fordel bruge sødmælk i madlavningen, fordi I så derved kan spise det samme. Hvis du f.eks. laver en kartoffelmos og laver den med sødmælk så kan I alle spise samme mos og du behøver ikke lave specielmad til ham. Du kan også give ham lidt smagsprøver af sødmælk af en kop, men han kan ligeså godt få mme eller vand - så han lærer at drikke vand af kop og stadig får sit mælkebehov dækket via flaske. Hvis du laver risengrød med sødmælk, så må han gerne få en portion risengrød. Det anbefales dig at han max får 1/2 dl. sødmælk af gangen, så den dag hvor I spiser risengrød vil det så være fint at han ikke tilbydes yderligere sødmælk.
Det bør være sødmælk fordi han har brug for det ekstra fedtindhold. Når han er mellem 1-3 år anbefales at I giver letmælk og først fra 3 års alderen kan I give de fedtfattige mælketyper som skummetmælk, minimælk og kærnemælk.
Hvis du en dag laver lasagne, så må han naturligvis gerne smage lidt af dette. Jeg anbefaler dog at starte med lidt forskellige risretter, både fordi ris er godt til at give lidt ekstra bid, men også fordi det er uden gluten. Pasta vil normalt indeholde gluten og kræver også en vis evne til at tygge og er derfor ofte rigtig godt at give omkring 8 måneders alderen.
De fleste børn vil i 6 måneders alderen have brug for 5-6 flasker mme i døgnet ved siden af deres skemad. Det svarer ofte til at barnet drikker 900 ml mælk og ved siden af dette også drikker vand af kop. I 7 måneders alderen nedsættes ofte til 4 flasker, svarende til ca 750 ml og i 8-9 måneders alderen nedsættes til 3 flasker, svarende til ca 600 ml mme i døgnet. I 10-12 måneders alderen gives 2 flasker, svarende til 400 ml mme i døgnet, hvilket også er med til at sikre hans behov for jern.
Det er vigtigt at holde mængden af skemad nede, så han stadig vil indtage sin mme af flaske. Det er således bedre at han spiser 3/4 dl. grød og drikker sin flaske, end at du giver ham 1 ½ dl grød eller mos og han så afviser flasken derefter.
I takt med at skemaden fylder mere og mere, vil flaskerne naturligt blive erstattet med skemad, men det er vigtigt at han lige nu stadig får mælk nok. Jeg kan se at han sover igennem om natten og det er rigtig dejligt - du bør dog forberede dig på at han sandsynligvis vil få behov for en flaske sen aften. For i takt med at du begynder at give mere skemad og indtaget af flaske = væske om dagen falder, så skal dette dækkes i ydertidspunkterne. Det er således ikke realistisk at regne med at han kan indtage både mad nok og mælk nok over 12 timer og derfor vil det være relevant med flaske sen aften og tidlig morgen. At sove igennem, når man er 6-7 måneder, vil være at kunne sove 5-6 timer uden mælk ... :)
Mit forslag til en dagsplan til et barn på 6 måneder, lavet ud fra dine angivne tider vil normalt se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske med mme og sover lidt videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.45: Frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på, vand af kop.
Flaske med mme og puttes til formiddagslur (denne flaske kan ofte springes over omkring 7 måneders alderen)
Frokost 11.30: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 16: Frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på, vand af kop og tilbydes ofte også her en flaske mme, men den forsvinder også i 7 måneders alderen og der erstattes med et større mellemmåltid
Powernapper evt.
Aften 18: Grøntagsmos og der begyndes med kød eller fisk mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, vand af kop.
Flaske med mme og puttes til natten ca kl 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske med mme
Som du kan se så indgår der i min plan flere små måltider og flaskerne strækker sig over hele døgnet. Det er helt fint, hvis din dreng allerede nu kan nøjes med 4 flasker og han samlet kan nå op på mindst 750 ml - det synes jeg er okay. Jeg vil dog anbefale at de fire flasker så ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften, fordi de på den måde både sikrer hans behov for mælk og væske, men også giver plads til skemaden om dagen ...
Jeg vil også anbefale dig at du køber min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du dagplaner måned for måned, og guides igennem hvordan I stille og roligt kommer videre med skemaden, hvad du kan give hvornår osv. Der er opskrifter og du kan slå alle fødevare op, som du er i tvivl om ...
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske