Brev:
At falde trygt i søvn uden mor og far
12. august 2012
Alder:
11 mdr.
At falde trygt i søvn uden mor og far
Hej Helen
Nu er min datter snart 1år, og jeg vil rigtig gerne have hun kan falde i søvn uden jeg behøver at sidde hos hende.
Hun har haft et fast putteritual siden hun var 4. Mdr. men hun har aldrig kunne falde i søvn uden jeg er tilstede i rummet. Far får slet ikke lov til at putte hende. Hun skriger og græder hvis far prøver og stopper først når jeg kommer ind i rummet, hvor efter hun bliver helt rolig.
Mit problem er at det kan tage 1/2 - 1 1/2 time før hun sover. Hun falder selv i søvn i sin seng, mens jeg sidder ved siden af sengen. Går jeg ud af rummet græder hun til jeg kommer tilbage. Hvad skal jeg gøre?. Jeg syntes efterhånden at jeg har prøvet alt, og jeg syntes bestemt ikke at se-til-metoden virker, når hun så falder i søvn så sover hun tilgengæld hele natten. Måske vågner hun 1 gang af maridt.
Vi er gået over til 1 lur om dagen (i samråd med vuggestuen) da hun var begyndt at sove for meget om dagen og for lidt om natten.
Dagsrytme nu:
Vågner mellem 06-07.30
Lur kl. 11.30 ( sover kun mellem 1 - 1 1/2 time)
Kl 16 sover hun nogen gange i 30 min
I seng mellem 19-20 og sover først efter 1 - 1 1/2 time.
Putteritual.
Tager rullegardin ned, ren ble og nattøj,
Børster tænder, er med til at lave flaske
Får flaske og bliver lagt ned i sengen hvor efter jeg enten synger 1 bestemt sang eller læser en historie højt.
Hun ligger som regel stille, hvis hun ikke gør og, jeg har bedt hende om at ligge sig ned, siger jeg godnat og går. Hvor efter jeg kommer tilbage efter ca. 1 min. Dette gør at hun ligger sig ned og prøver at falde til ro igen.
Men hvorfor tager det så lang tid før hun sover og hvorfor skal jeg sidde der inde til hun er faldet helt i søvn og hvordan får jeg far med på banen igen. For han vil gerne, men hun vil bare ikke puttes af ham.
Hilsen