Svar: Sover ikke tiden væk
13. august 2012
Alder:
8 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Nogle børn sover meget, andre børn sover mindre og jeres dreng lyder til at høre til de børn der nok sover lidt mindre end gennemsnittet. Det er i forhold til hans alder helt normalt at formiddagsluren er en kort lur, nogle gange ikke på mere end 30-45 minutter. Men du må gerne arbejde på at middagsluren bliver en lidt længere lur.
Jeg kan ikke helt ud af dit brev se hvordan rytmen for dagen er hos jer og måske handler det om, at der ikke helt er nogen fast rytme. Og det vil være en rigtig god idé at du arbejder på dette. Det betyder at det vil være en god idé at I står op til nogenlunde samme tid hver dag, så han starter med morgengrød f.eks. kl 7.30 uanset om det er hverdag eller weekend. Dette fordi det naturligt også vil påvirke hans behov for at sove til faste tider i løbet af dagen og dermed påvirke hans evne til at overgive sig til søvnen, når han bliver puttet.
Hans indtag af mad har også betydning og han har stadig brug for grød og mos, selvom han også får brødhapsere nu. Prøv når du giver ham hapserne at komme dem ind i siden af munden på ham, så han med det samme tygger sammen på dem :)
Han vil have brug for 3 amninger eller flasker i døgnet og skal stadig have mælk sen aften eller i løbet af natten. Det er de færreste børn der i denne alder kan sove fra kl 20 til 06 uden mælk. Det er urealistisk og derfor skal du lytte til den fornemmelse du selv har, at han har brug for at blive ammet. Og det er rigtig fint at du gerne vil bibeholde amningen, i stedet for at skulle stå op og lave flaske.
En dagsplan ser nu således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør at gumle på, suppleret med frugtmos (jerntilskud gives hvis han ikke får mindst 400 ml mme dagligt) og gerne frisk frugt i hånden at gumle på også. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur 9.30, sover her måske kun 30-45 minutter
Frokost 11: Rugbrødshapsere med forskellige smørbart pålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk - hjemmelavet eller mos fra glas. Vand af kop.
Tilbydes en banan kl 12.30
Ammes og/eller flaske og puttes kl 13-13.30. Du kan her vælge at lægge dig med ham og amme ham i dobbeltsengen eller du kan trille ham en tur i barnevognen. Han må her meget gerne sove 1 ½ time ...
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop. Evt. en lille portion tykmælk med revne æbler.
Aften 18: udgangspunktet er familiemaden - pasta med kødsovs, boller i karry, kartoffelmos med millionbøf, lasagne, frikadeller (kød eller fiskedeller), laks fra ovnen osv. Der må gerne være sovs og der bør være både moset mad og mad i stykker. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten
Tilbydes evt. en godnatgrød
Ammes og/eller flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Ammes x 1
Jeg håber at ovenstående plan og tider giver dig lidt hjælp til hvordan døgnet kan skrues sammen og hvad du kan forvente - ligesom du kan se, hvornår jeg ud fra det du fortæller tænker at du kan putte din dreng med bedst held ...
Når du putter ham til middagsluren, så kan du med fordel lægge dig og amme ham i din seng. Nedrullede gardiner, frisk luft i soveværelset (lad vinduet stå på klem, fra morgenstunden), mørke og ro. Bliv liggende sammen med ham, så du også selv får lidt hvile og se om du på denne måde kan holde ham sovende.
Prøv også at putte ham i barnevognen og tril ham en lang tur. Giv ham en banan først, am ham og prøv så at give ham flasken i barnevognen, så han får mælken der, hvor du ønsker han skal falde i søvn og på den måde får lidt at "blive slået omkuld med". Han behøver ikke få vælling, men kan fint få almindelige mme type 1 eller 2.
Den mad som du laver til ham bør du komme mme i. Det vil sige at der altid skal mme i f.eks. morgen- og godnatgrød. Hvis du laver en grøntsagsmos til ham, som han spiser til frokost så skal der også mme i den. Men hvis du laver lasagne om aftenen og giver ham dette, så skal der ikke bruges mme. Så spiser han det samme som jer. Hvis I f.eks. får frikadeller og kartofler og sovs, så kan du give ham frikadellen i stykker og mose kartoflerne med sovsen og så behøver han ikke mme i - men får sovsen og mælk og fedtstof den vej igennem. Laver du kartoffelmos så lav den på sødmælk, så kan I alle tre spise det samme :)
Hvor meget mælk du vil have til ham om natten er svært at sige. Nogle kvinder kan uden problemer give flaske dag og aften og amme om natten, andre kvinder føler at mælkemængden falder betydeligt ... Man kan sige at så længe din dreng gerne vil die hos dig om natten, så er der noget at komme efter og så længe han dier, så stimulerer han dig. Så må den måde burde mælken ikke forsvinde helt.
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske