Brev:
Mad og mælk
13. august 2012
Alder:
9 mdr.
Mad og mælk
Kære Helen
Jeg har et spørgsmål omkring mælkeindtag til min datter på 9,5 mdr. Underskylder på forhånd den lange mail :-)
Min datter startede i vuggestue da hun var 8 mdr. og af den grund stoppede vi allerede amningen om dagen da hun var blot 7,5 mdr.
Hun har siden da fået bryst tidlig morgen og igen ved 20 tiden når hun bliver lagt. Indtil for 1 månedstid siden fik hun også mælk sen aften, men da hun virkede til at kunne klare natten uden, valgte vi at lade hende sove uden den helt sene mælk.
Hun får mellem 100-200 ml modermælkserstatning i løbet af dagen. Det svinger meget, nogle dage vil hun ha det hele og andre dage gider hun slet ikke.
Jeg føler ikke rigtig, at hun overhoved får noget mælk ud når hun får bryst de 2 gange om dagen som hun gør.
Jeg kan stadig presse en smule mælk ud, men det er ikke meget. Syntes godt nok også de er blevet lidt slatne :-)
Som de fleste andre mødre læser jeg jo side op og side ned omkring hvad der er bedst for barnet- og alle steder kan jeg jo læse mig til, at når de har den alder som min datter har nu, så bør hun få omkring 500 ml mælk dagligt. Jeg har ligeledes din bog omkring mad, og den hjælper mig meget, men alligevel dukker der flere spørgsmål op.
Men hvor meget af de 500 ml bør være modermælk eller modermælkserstatning? Jeg syntes det er svært at vurdere hvor meget hun får dagligt. Hun drikker 1-2 små kopper sødmælk. Yougurt har vi ikke gjort os så meget i, da hun er i institution om eftermiddagen hvor jeg ellers kunne have givet hende det.
Hun får ostehaps et par gange om ugen, men ellers vil/kan hun ikke spise ost. Der er endnu ingen tænder og det er kun ostehapsen hun kan få til at smelte på tungen- og så er indpakningen jo også ganske interessant. Alm ost bliver spyttet ud med det vums.
Vi prøver at lave en masse af dine opskrifter- og der er jo mælk, fløde, ost osv. i, men hun er/har altid været lidt svær at få til at spise- så det bliver aldrig til store portioner hun får.
Pasta med fløde kan hun IKKE lide/vil have- men pasta uden noget, det er et hit- og hun vil selv tage. Men der er jo ikke meget næring i blot pasta. Faktisk syntes jeg skemaden er svær at få indenbords medmindre det er en form for kartoffel/grøntsagmos med smør og kød i. Og som det har været lige fra start med hendes mad, så åbner hun kun munden hvis hun sidder og er optaget af noget andet og derfor ikke er bevist om, at skeen kommer.
Jeg syntes jeg er kørt lidt død i det. Det er det samme og samme vi får i hende- og fingermaden er altid pasta, majskolbe, broccoli eller lign. Er det ikke snart kedeligt, men alt andet jeg ligger hos hende (frikadelle, kvart rugbød, kartoffel), det har ingen interesse.
Lige mht. hvad vi skal lave til hende - ja det er vel ikke et spørgsmål, men er nok blot lige en frustration der skulle ud!
Samtidig er jeg i tvivl om hvor meget hun skal selv. Hvis jeg stiller en tallerken eller skål til hende, så bliver den jo vendt på hoved, men hvordan lærer hun det ellers?
Som det er nu, så sidder jeg med en skålen og skeen, og hun har lidt forskelligt liggende foran sig. Hun har en gaffel hun sidder og fægter med, men det er det.
Jeg er ok med svineri og tænker om jeg bare skal give hende skålen – jeg kan ikke forså hvordan hun ellers skal lære at bruge ske og gaffel?
Hun spiser ikke særlig meget – men jeg har efterhånden lært mig selv ikke at bekymre mig. Dog gjorde min sundhedsplejerske mig en smule nervøs, da hun ikke var helt ”tilfreds” med, at min pige IKKE havde taget andet end 50 gram på henover 1 mdr. Men jeg kan jo ikke proppe maden i hende. Hun er 71 lang og vejer 9.2 kg. Hun er godt i stand, og ligner ikke en der mangler noget.
Jeg tænker, at hun kravler rundt, sidder aldrig stille (lidt irriterende hvis vi er på kaffedate :-) hun kan vitterlig ikke sidde stille 2 sek, selv i højstolen farter hun rundt!) og hun er netop begyndt at stå uden støtte (siger den stolte mor :-)) og alt det bruger hun jo enorme mængder energi på. Og idet hun ikke spiser mere selvom hun pludselig er så aktiv, så er det vel klart hun ikke tager på.
Er det korrekt tænkt- skal jeg/kan jeg gøre noget? Vi sparer bestemt ikke på fedtet, og hun får tilbudt mad meget ofte.
Til morgen spiser hun ofte en god portion havregrød, men det er også eneste måltid hvor jeg vil sige hun spiser ”godt”!
Nu kan jeg jo kun komme med en dagsplan for weekenderne, da hun til hverdag er i vuggeren. Her siger de hun spiser fint.
Men en lørdag vil f.eks. se ud som følgende:
5.30: bryst
7.30: havregrød – godt med smør og så 1/3 banan. Enten vand eller sødmælk.
9.30: lidt grød eller ¼ stykke brød med smør, frugt. Hun gider ikke rigtig spise her.
10-11: lur
12.00: frokost- som regel næsten en hel rundom rugbrød/eller bondebrød med smør, smørost, sildepostej, leverpostej.
14.00: 100 ml modermælkserstatning
14.30-15.30/16: lur
16.00: lidt grød, eller boller med smør, lidt frugt, figenstang eller ostehaps
18.30: aftensmad
19.30 lidt natgrød – som regel blot 5 skefulde
20.00: bryst
Til f.eks. aftensgrøden åbner hun kun munden hvis hun bliver underholdt af en ”pauseklovn” der sidder foran mens vi spiser. Så hendes far læser bøger og laver narestreger. Jeg føler det er forkert at give hende mad sådan, og syntes vi snyder hende? Men samtidig tænker jeg, at hun jo er lille og hurtigt mister koncentrationen, så derfor er det måske ok at hjælpe hende med lidt underholdning så hun spiser?
I den kommende weekend skal lillepigen for første gang passes natten over. Jeg er meget i tvivl om jeg bør forlade det arrangement vi skal til, for at køre hjem og få hende puttet og give hende bryst.
Brystet til morgen er jeg ikke nervøs for, for da står bedsteforældrene bare tidligt op (ved 6 tiden plejer det at være) og laver havregrød.
Hun tager flaske, så hun kunne jo bare få en sådan til aften, og når hun er træt nok, så skal hun også nok falde i søvn. Hun er let at ligge (i hvert fald om dagen), så nu får vi jo at se hvor let det bliver til aften hvis IKKE babsen er der- hun plejer jo at falde i søvn ved den.
Men min mælk- vil produktionen af den gå død ved blot 2 missede amninger? Det er jo en hel dag jeg ikke skal amme. Jeg har ingen problemer med ømme eller fyldte bryster, som sagt virker de temmelig slatne :-(
Det var vidst en lidt rodet mail, men håber det er til at forstå.
Men summa sumarum, så er jeg jo nok i tvivl omkring:
- hvor meget af mælken skal på nuværende tidspunkt være modermælk/mme
- får hun kalk nok
- hvor hurtigt forsvinder mælken i mine bryster - sker der noget ved at jeg ikke ammer en enkelt dag
- bør jeg starte med at putte hende uden bryst, eller skal man bare fortsætte med det så længe vi begge har det ok med det
- hvad når hun bliver 10-11 måneder, hvornår kan hun undvære modermælk/mme 100% og blot få dækket hendes behov for mælkeprodukter via sødmælk, ost osv
- mht. maden- hvornår er det normalt at give hende tallerknen 100% selv.
- hvordan lærer jeg hende at bruge gaffel/ske hvis ikke hun har skålen selv - hvordan plejer man at gribe det an
- snyder vi hende ved at beskæftige hende under måltiderne
- har du nogle tilføjelser til vores madplan
Glæder mig til at høre fra dig
Med venlig hilsen
En mor med mange spørgsmål.
Jeg har snart opsagt mit abonnemet mange gange, da jeg føler at ha styr på det, men hver gang forlænger jeg pga flere spørgsmål. Gad vide om ikke det vil fortsætte resten af livet :-)