Brev:
Overgang til sødmælk
13. august 2012
Alder:
11 mdr.
Overgang til sødmælk
Hej Helen,
Tak for dit svar for et par måneder siden. Jeg har haft rigtig meget glæde af siden, og min mor kommer på besøg om en uge og tager et par af dine bøger med (jeg bor i USA).
Nicholas er blevet 11.5 måneder, og jeg har efterhånden et par spørgsmål:
Jeg vil meget gerne høre, hvordan hans dag bør ser ud mht. mad og mælk. Jeg ammer ham i øjeblikket tre gange om dagen: tidlig morgen, før eftermiddagsluren og før han bliver puttet til natten. Han får vand af en kop til måltiderne og bliver tilbudt vand i løbet af dagen, især hvis vejret er meget varmt. For nyligt prøvede jeg for første gang at give ham sødmælk af en kop, og det virkede han til at kunne lide.
Han fylder et år om 3 uger (er dog født 2 ½ måned for tidligt). Hvordan og hvor hurtigt trapper vi ud af modermælk og går over til komælk? Han skal starte i vuggestue kort tid efter sin fødselsdag. Jeg går ikke ud fra han behøver at få en flaske der (han er ikke vant til MME)? Jeg er bare bekymret for, om han får nok væske. Hvordan kan jeg være sikker på at han gør det? De sidste par dage har hans ble ikke været så våd om morgenen, som den plejer. Han drikker ok af koppen, men jeg ikke hvor meget han får ind. På den anden side, vil jeg gerne undvære sutteflaske, da jeg tænker, at det bliver svært at vænne ham af med den igen.
Jeg bliver også nødt til at spørge om ”mad til hånden”. Jeg har en frygtelig angst for at han skal få mad galt i halsen. Han har indtil videre kun to tænder i undermunden, så hvad er han stor nok til at få? Når du skriver ½ bolle, er den så skåret ud i små stykker? Hvilke slags frugt og grønt egner sig til hans alder og udvikling?
Har du nogle gode råd til vuggestuestart?
Det var vist alt for nu!
Med venlig hilsen
Hannah