Svar: 2,5 år og sover først kl. 22.00
13. august 2012
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Anne
Tak for dit brev og velkommen til - og tillykke med at du venter dig igen :)
Ligesom vi voksne kan være A og B mennesker, så kan børn også være det. Hos børn kalder vi det lærker og ugler og det kan godt tænkes at jeres datter er en lille ugle. Det betyder at hun er en pige, der har mest energi om aftenen, det er hendes bedste tid på dagen, det er her hun er årvågen, tænker klart, leger godt osv. og derfor vil hun naturligt ikke i seng og sove om aftenen. Ofte vil morgenerne så være svære, her vil hun helst ikke vækkes, det hele vil gå langsomt, hun vil pjevse, virke ked af det og have brug for rigtig meget hjælp om morgenen, det vil være svært for hende at klare særlig meget selv, for morgenen er bare ikke hendes bedste tid på dagen ...
Hos jer lyder det faktisk om om at morgenen går meget godt og også som om at hun vågner tidligt, trods det at hun sover sent ... Så hos jer kan det også godt handle om at hun nu efter 3 måneder, har fået en vane med at det at blive puttet er noget der godt må tage halvanden time eller mere og at det hører med til putteritualet at tulle rundt og lege på sit værelse ...
Det er altid en god idé at se på hele dagens rytme og der er ikke noget hos jer, som jeg umiddelbart vil ændre på der. Det der er vigtigt er at I forsøger at holde fast i nogenlunde samme rytme dag for dag. Når børn kommer sent i seng, kan det nogle gange medføre at hele dagens rytme ændre sig, så alt sker senere og senere og dermed forskubber sig - så hold fast i den rytme I har lige nu.
Løsningen vil nogle gange være at I bliver hos hende, når hun er puttet. Holder i hånden, sidder der og holder fast i at det er sovetid og at hun skal lukke øjnene og falde i søvn. På den måde kan I nogle gange få hende til at sove, netop fordi I er der og holder fast i at det er det, der skal ske nu og dermed hindrer at hun ikke står op og leger, "luk øjnene skat, sove nu, nat-nat, jeg er lige her" osv.
Men de fleste gange vil dette ikke være nok og løsningen vil være at I først putter hende kl 22, hvis det er der hun normalt først falder i søvn. Hun skal stadig op som hun plejer, sove 1.5 time til middag osv. men hun skal først puttes så sent, at I er sikre på at hun er parat til at sove, når hun puttes. Ved at putte hende så sent, så undgå I at hun leger, hun er simpelthen for træt og falder derfor i søvn i løbet af ca 15 minutter. Og netop dette gør at hun stille og roligt begynder at fornemme at det at blive puttet hænger sammen med et ritual, hvor man falder i søvn når man kommer i seng og ikke som nu et ritual, hvor man står op og leger, efter man er puttet.
Herefter så flytter I hendes puttetidspunkt frem, så hun puttes kl 21.45, derefter 21.30, 21.15, 21, 20.45 osv. Stadig samme ritual hver aften. Nogle gange vil I kunne flytte tiden frem fra den ene aften til den anden, andre gange er I nødt til at holde fast den samme puttetid nogle aftener i træk, før I kan ændre på tiden igen. Det er vigtigt at give det tid :)
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske