Brev:
Luft i maven - Frugt?
10. august 2004
Alder:
14 mdr.
Luft i maven - Frugt?
Hej Helen
Min søn på 14 mdr har virkelig meget luft i maven for tiden. Han har lidt meget af hård mave før i tiden, men nu er det meget blødt. Han vågner om natten - ofte på samme tid ved 4 tiden og smågræder indtil han får slået en prut. Også om dagen er han meget pjevset og bedst som jeg tror det må være kindtænderne slår han prutter og er glad igen.
Jeg er efterhånden meget træt og vil gerne prøve at undgå al den luft hvis jeg overhovedet kan...
Han får virkelig meget frugt, da vi bor i et land med meget stort udbud (og han er HELT vild med alle former for frugt) - kan det mon være årsagen? Eller er der andre ting jeg giver ham som jeg skal holde mig fra?
Hans madplan ser således ud:
Kl. 8 - havregrød med ½ revet æble
Kl. 9.30 - frugt (ca 1 stk, f.eks. fersken, blomme, melon, abrikos, jordbær, ananas, mango, appelsin). Herudover evt ½ mælkebolle
Kl. 11.30 - frokost (Sanwich af toastbrød med pålæg, f.eks.: kalkun, skinke, oksekød, smøreost, mayonaise, pesto, parmesanost, leverpostej)
Kl. 15 - snack: cocktailpølse, kogt gulerod, majs, ærter, mælkebolle, pasta, tomater, frugt, stykker med parmesan
Kl. 16 - frugt igen, da han hele tiden er sulten
Kl. 17 - snack igen - som ovenfor
Kl. 19 - aftensmad som os, dvs meget forskelligt. - Dessert: Frugt (igen igen)
Han får ikke mælk i øjeblikket, da han fik MEGET luft i maven og det har hjulpet meget - vi skal til lægen her d. 20 vedr. dette. Han får derfor kun vand og kalktabletter. Han bliver tilbudt vand hele tiden men i øjeblikket vil han ikke have så meget. Nogle dage vil han kun have af glas og andre dage kun af sutteflaske. Jeg er dog sikker på at han får væske nok.
Det ser naturligvis ikke altid ud som ovenfor, da hans søvnbehov i øjeblikket er meget svingende, så der er nogen gange lidt rod i maden. Grovbrød findes der desværre ikke så meget af hernede.
Har du nogle ideer til hvad vi kan give ham istedet for frugt - han får måske 3-4 stykker frugt i løbet af en dag og det er jo nok for meget...
På forhånd tak - og tak for en god brevkasse som jeg flittigt bruger.
Med venlig hilsen
Iben