Svar: Luft i maven - Frugt?
10. august 2004
Alder:
14 mdr.
Kære Iben
Det er altid en balanced gang hvor meget frugt og grønt man skal tilbyde for at holde maven igang. Frugt som indeholder fibre er godt til at holde maven igang, men kan i store mængder også gøre at man danner ekstra meget luft. På samme måde er det med grøntsager.
Bønner, broccoli, kål og ærter kan være slemme. Æbler, bananer, brød og brødprodukter, gulerødder og selleri er moderate og spiser man æg, fisk, fjerkræ, kød, olier og ris prutter man ikke så meget.
Det er vigtigt at kosten er grov og indeholde fibre eller slagger som giver tarmene noget at arbejde med. Der skal være nok af gode og sunde tarmbakterier, og her kommer mælkesyrebakterierne fra fx upasteuriseret youghurt eller Cultura ind.
Jeg kan forstå på dit brev at det er svært at skaffe grovere brød, er dt muligt at du kan skaffe mel, og så selv bage? Det kan være brød lavet på rugmel, grahams- eller fuldkornsmel. Havre er også godt.
Det kan være en god idé at vælge frugt og grønt, hvor 'skrællen' kan spises med.
Du skriver at I er stoppet med mælk og i stedet giver kalktabletter. Det er rigtigt at mælk også kan have betydning for tarmfunktionen da der er nogle mennesker, som har svært ved at nedbryde og optage mælkesukker (laktose). Samtidig er mælk og mælkesyrebakterierne også med til at holde maven igang. Er det ikke muligt at du kan forsøge med yoghurt i løbet af dagen?
Som du beskriver det, så får din søn meget 'let tilgængeligt' mad. Det vil sige ikke så meget der kræver den store tyggefunktion. Prøv derfor at se om du ikke kan give ham mad, som er grovere og ikke koges for meget.
Fortsat held og lykke med ham og tak for dine pæne ord omkring brevkassen.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske