Svar: Dagsrytme ændring
14. august 2012
Alder:
11 mdr.
Kære Dittemor
Tak for dit brev - dejligt at høre at der sker så meget med jeres datter, det lyder som om at hun udvikler sig rigtig godt og i sund retning - og det er lige efter bogen med mere selvstændighed og temperament! :)
De fleste børn kan først nøjes med en lur dagligt i 12-18 måneders alderen, men der er naturligvis aldrig regler uden undtagelser og måske jeres datter er parat til det allerede nu ...
Hvis jeres datter protesterer højlydt over at blive puttet, holder sig vågen i en halv time eller mere, slet ikke falder i søvn eller kun sover meget kortvarigt og hvis hendes humør er godt, når I holder hende vågen, hun leger, har overskud og virker glad - så kan det være et forsøg værd at ændre lidt på hendes dagssøvn og prøve om hun kan nøjes med kun en lur dagligt.
Som udgangspunkt vil det være bedre at hun sover om formiddagen end om eftermiddagen. Hvis hun falder i søvn kl 16-17 og har brug for en powernap der, så mangler hun sandsynligvis stadig sin formiddagslur og at sove på dette tidspunkt vil kunne påvirke hendes nattesøvn negativt. Så det må komme lidt an på en prøve, hvordan rytmen vil passe hende bedst. Måske vil det så være en løsning at hun puttes lidt senere f.eks. kl 10.30, sover ca 45 minutter der og så kommer op, er aktiv, får frokost osv og så bliver hun puttet igen kl ca 14, så hun stadig kommer op før kl 16 ...
Det kan også sagtens være sådan at hun nogle dage har brug for to lure, men andre dage springer over og her er I nødt til at være fleksible. På samme måde kan hun godt have en periode lige nu, hvor det er okay at nøjes med kun en lur, men når hun så starter i vuggestue, så vil alle de ekstra stimuli gøre at hun bliver så træt at hun naturligt har brug for to lure igen og det skal der være plads til ...
De fleste børn vil omkring 1 års alderen have brug for at sove ca 13½ time i døgnet, f.eks. fordelt så de sover 10 ½ time om natten og sover 3 timer i løbet af dagen.
I min bog "Helens bog om børn og søvn" kan du læse om middagslure, behov for søvn om dagen og når børn går fra to til en lur eller til slet ikke at sove til middag mere og hvad man skal være opmærksom på :) Den kan være god at læse også i forhold til at du selv arbejder i en institution og gerne vil kunne vejlede forældre :)
Håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske