Svar: At falde i søvn
14. august 2012
Alder:
10 mdr.
Kære A
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder som om at du allerede gør mange af de rigtige ting og jeg kan godt forstå du synes det er frustrerende, når de ændringer du laver ofte kun varer i en periode og så virker det ikke igen ... Det handler dog ikke om at du gør noget forkert, men blot om at din dreng jo udvikler sig hele tiden og at det derfor i perioder vil være svært. Det er helt naturligt og okay :)
Det er rigtig godt og vigtigt at I holder fast i et tidligt stå op tidspunkt om morgenen, så dagen ikke starter for sent. Jo mere fast rytme I har, jo tidligere I står op, jo lettere vil han naturligt også have ved at skulle sove om dagen. Og samtidig giver den tidlige rytme også god grobund for at hverdagen fungerer, når han nu skal starte i dagpleje - det er fint hvis den nuværende rytme kan ligne den fremtidige rytme.
Med den alder han har, så behøver han kun to amninger i døgnet og du bør som udgangspunkt ikke længere amme ham om dagen, så det er rigtig fint at du selv er opmærksom på dette. Det vil være rigtig godt at du forsøger at indføre en putning, som både far og dagplejer kan overtage og du fortæller at du nogle gange giver lidt flaske og det synes jeg faktisk kan være en god idé. Man kan naturligvis drøfte behovet for flaske når han er 10 måneder gammel, da den jo skal væk igen - men han vil måske trives med sin flaske til han er 13-14 måneder gammel og vil trods alt så kunne få den de næste 3-4 måneder og det er okay. Det kan jo være det, som gør det muligt for dig at arbejde i skiftende vagter og gør det lidt lettere for de andre at passe ...
Det er en rigtig god idé at du lader ham sidde op i barnevognen om dagen og først lægger ham ned, når han tydeligt viser sig parat. Du kan her godt give ham en flaske, som han kan sidde med, men du kan også prøve med lidt vand, f.eks. af en kildevandsflaske med tud. Det synes nogle børn er meget spændende. Du kan også prøve at give ham en rosinbolle, lidt frugtbåde eller lignende i hånden, når I kører. Det at han kan sidde og sutte på noget eller skal koncentrere sig om at fiske rosinerne ud af bollen samtidig med at I triller af sted, kan godt "køre ham træt" og gøre at han så falder til ro på en mere rolig måde og dermed får overgivet sig til søvnen.
Hvis du kan lære ham at sove i barnevognen på denne måde er det rigtig godt. Prøv også hen af vejen at trille ham lidt og så køre hjem igen og hvis han ikke er faldet i søvn, så lad ham sidde op i vognen, pille ved sit frugt, lidt legetøj eller lignende og gå lidt frem og tilbage, så han fornemmer at du er der, men så du lader ham sidde. Nogle gange vil det gøre at han så falder i søvn. Du kan også gøre det modsat, så du prøver at sætte ham op i barnevognen, give ham noget han kan drikke og så gå lidt til og fra - se om han så pludselig falder i søvn før du egentlig begynder at køre ham. Det ses og det kan være mindre stressende for dig.
Det vil ofte være sådan at dagplejer har nogle lidt andre ritualer og putter barnet på en lidt anden måde end forældrene har gjort - og de fleste børn reagerer positivt på dette. Samtidig bliver din dreng naturligt ekstra træt af alle de nye oplevelser han vil få hos dagplejer og derfor er det ikke sikkert at hun vil have problemer med at putte ham. Det er ikke usædvanligt at hun fortæller at det går fint og at det således er hjemme det er svært ... :)
Med hensyn til de skiftende vagter og far der skal kunne tage over, når du ikke er der, så vil det være rigtig godt at far er med til at give aftenbad, give godnatgrød, læse historie osv. Jo mere far er med til de forberedende ting før putning jo lettere vil han også have ved at overtage selve putningen og I må derfor godt allerede nu lade far tage mere og mere over i aftenritualet.
Det er rigtig fint at du nu også er opmærksom på at jeres dreng ikke skal falde i søvn med brystet i munden, men lige registrere at han puttes i sin seng - prøv at holde fast i den måde du gør det på lige nu, det lyder rigtigt :)
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske