Svar: Godt i gang med skemaden
15. august 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Lotte
Tak for dit brev og dejligt at høre at det går stille og roligt fremad, det lyder som om at I er kommet rigtig fint igang med skemaden :)
Det lyder som om at du lige nu kommer lidt for meget hakket kød i mosen, så han ikke rigtig kan kapere det. Prøv kun at give ham ganske lidt og giv ham også gerne lidt sovs sammen med. Det kan være lidt smørsovs, tomatsovs eller lignende, som er med til "at smøre" og hjælper med til at han bedre kan bearbejdes mosen i munden.
Prøv også med lidt milde fisketyper i stedet, - det kunne være lidt kogt rødspætte, kogt torsk eller lidt laks lavet i ovnen. Igen ganske lidt, så han ikke får for meget i munden af gangen, der skal tygges, men så det stadig er blendet mad med en lille smule struktur.
Giv ham også mad i hånden, som han selv kan sidde og gumle på, opbløde med spyt og øve sig mundmotorisk på. Det hjælper også i forhold til på sigt at kapere mad med mere og mere bid.
I min bog "Helens bog om børn og mad" finder du forslag til forskellige opskrifter. Du finder dagsplaner måned for måned og et leksikon, hvor du kan slå alle fødevarer op, hvis du er i tvivl om hvad du må give, hvornår og hvordan :)
Det vil være rigtig godt at du nu forsøger at arbejde på, at amningerne om natten sættes ned. Det vil være rigtig fint hvis du kunne amme f.eks. kl 20, 24 og 05, så han begynder at springe amningen kl 03 over og således sover igennem. Det vil være realistisk at arbejde på at han sover 5-6 timer om natten uden mælk og det vil være dejligt for jer begge to.
Prøv om du kan amme ham fra begge bryster kl 24, så han der fyldes ekstra godt op og se om du så kan afkorte amningen kl 03 mere og mere, så han tilsidst helt kan undvære og det i stedet vil være nok at du hjælper ham med stillingsskift, kærtegn osv.
Det er helt okay, hvis han ikke spiser mere end ½ dl grød eller mos af gangen, hvilket de 3 kuber sikkert svarer til. Stille og roligt skal han naturligvis spise mere og udgangspunktet skal være jeres mad, så maden også smager af mere og han naturligt får mere og mere variation. Vær opmærksom på at det ikke anbefales at fryse babymad i isterningebakker, fordi de kan afgive skadelige stoffer. Fryser du mos ned til ham, så bør du gøre det i beholdere beregnet til babymad ... :)
Avokado kan indgå som en del af en varieret kost og du kan også blande det med lidt mme og olie, så det bliver mere cremet som en slags Guacamole. Men det er vigtigt at du varierer mellem forskellige typer af grøntsager og han må få stort set alle typer: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl) osv. Også f.eks. græskar kan bruges og rodfrugter med smag er ofte et hit.
Visse grøntsager som f.eks. selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det, men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum. Rodfrugter kan med fordel bages i ovnen, så trækkes den naturlige sødme frem.
Vælling må han gerne få, men det er ikke noget han skal have. Vælling er i princippet det samme som en meget tynd grød og han kan derfor ligeså godt få grød og derefter blive ammet. Nogle forældre oplever dog at vælling mætter mere, hvilket sandsynligvis hænger sammen med at barnet ofte indtager en ret stor mængde, måske omkring 200 ml, hvorefter barnet sover mere tungt. Andre forældre oplever ikke at vælling har nogen effekt.
Hvis din dreng udelukkende ammes og ikke er vant til flaske, så er det slet ikke sikkert at han vil acceptere en flaske med den alder han har nu. Som udgangspunkt bør han ammes eller få modermælkserstatning til han er et år og hvis du allerede nu ved at du ikke ønsker at amme ham så længe, så kan det være en god idé at introducere en flaske og f.eks. give en flaske vælling inden natten, for at få ham ind i denne rutine, skabe et nyt putteritual ... Modsat, hvis du gerne vil amme så længe som muligt og er glad for dette, så er der ingen grund til at give ham hverken mme eller vælling i flaske ...
Det er helt normalt at han lader sig forstyrre mere ved brystet og det vil være rigtig godt at du i løbet af dagen hjælper ham med at koncentere sig, evt. går lidt afsides, når han skal ammes, så du sikrer dig at han fyldes godt nok op om dagen og derfor ikke søger brystet ekstra om natten. Antallet af amninger vil ændre sig stille og roligt, så han i 7 måneders alderen skrues ned til fire amninger i døgnet - de vil ofte ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Dt at han der ammes mindre hyppigt vil ofte gøre at han er mere interesseret i brystet, når han ammes :)
Med hensyn til at sove på maven og på siden, så lyder retningslinjerne at når barnet selv kan vende og dreje sig, skifte stilling, så er det okay. Så er risikoen for vuggedød minimal. Hvis han endnu ikke selv er helt sikker i at kunne vende sig fra mave til ryg, så ville jeg lægge ham om på ryggen før jeg selv gik i seng :)
Håber du kan bruge ovenstående - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske