Svar: Godt i gang med grød efter sygdom
15. august 2012
Alder:
5 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev - og hvor er jeg ked af at høre at I nu har været indlagt. Det lyder som noget af en forskrækkelse og det er godt, at jeres dreng er blevet behandlet og at I nu er hjemme igen ..
Du har helt ret i at det vil være fornuftigt at starte stille og roligt op med skemaden og du har også ret i at hans mave vil have godt af lidt hjælp - nu hvor den naturligt er slået i stykker på grund af antibiotika.
Jeg vil anbefale at du, når du laver grød til ham, bruger den modermælkserstatning som han er vant til at få - så hans mave ikke skal forholde sig til for meget forskelligt. Derudover vil jeg anbefale dig at forsøge med lidt risgrød, som er en meget mild grød, der minder meget om den mælk han er vant til. Vent lidt med frugtmos som topping osv. Start med at servere grøden ren.
Du kan tale med lægen om hvorvidt det vil være en god idé at give ham ekstra mælkesyrebakterier - som en kur. Det kunne være BioGaia eller Bifiform Minidråber. Netop fordi det kan være med til at stabilisere maven lidt - spørg lægen, det kan også være de vil anbefale at du "bare" giver maven ro. Han er jo ikke så gammel.
Jeg ved ikke hvad type mme du giver ham ... Der findes mme som indeholder mælkesyre bakterier. Blandt andet NAN Pro 2, som han kan få fra 6 måneder. Her er tilsat den aktive bakteriekultur Bifidus B1, som kan være med til at stabilisere hans mave lidt ...
Det er helt naturligt at børn i din dreng alder kan have tendens til at "slatspise" lidt og jeg tænker at det vil ændre sig i takt med at han begynder med lidt skemad. Det vil være en rigtig god idé at arbejde på en rytme, hvor han får skemad, når han vågner og får flaske inden han skal sove og en plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske
Formiddag 9: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes små smagsprøver af grød, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13-13.30
Eftermiddag 16-17: Flaske og sover herefter en powernap
Aften 18: Her gives lidt grøntsagsmos, men der startes ikke på dette måltid før grøden til frokost fungerer. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23-24: Flaske - drømmemåltid
Midt nat: Evt. flaske - mange børn er først parate til at sove uden denne i 6 månedersalderen.
Og ja - børn kan godt blive hæse af at græde / skrige meget og det lyder til at være sket hos jer. Når han ikke har nogen symptomer i øvrigt, ingen feber, utilpashed eller anden tegn på at være syg, så lyder det som en hæshed, der skal have lidt tid til at forsvinde ...
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Og fortsat god bedring med ham! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske