Svar: De skønne sovevaner savnes
15. august 2012
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære mor
Tusind tak for dit brev og dine skønne ord om mine bøger og hvordan I har fået hjælp gennem dem - tak for det! :)
Rigtig mange børn vil, når de bliver 2 ½ år begynde at protestere mod at skulle sove, de kan stige ud af sengen gentagende gange, de kan også græde og være oprigtigt kede af det, ligesom de kan vågne om natten, være meget ulykkelige og have brug for at søge mors og fars seng. Det er helt normalt - børn sover i perioder dårligere end i andre perioder og der er blandt andet en periode netop omkring de 2 ½ år.
Det handler blandt andet om at hun kan begynde at blive bange for mørke. Hun bryder sig ikke om at ligge i sengen, være på værelset, når mørket falder på og kan have brug for en lille natlampe, med dæmpet belysning. Mange børn vil i denne alder også være bange for små dyr og en flue, lyden af en myg eller en natsværmer der pludselig bevæger sig rundt i værelset, kan gøre at børn i denne alder bliver rigtigt kede af det og ikke bryder sig om at sove.
Og så handler det også om at hun netop nu har en alder, hvor hun er meget bevidst om at når hun puttes i seng, så sidder I og hygger jer i stuen og hun vil naturligt være en del af alt det hyggelige der foregår. Hun vil ikke være alene på værelset, hun vil være sammen med jer. Hun har naturligvis ingen fornemmelse for hvorfor søvnen er vigtig, at hun skal tidligt op næste dag osv. Hun mærker bare behovet for at være nær jer og gøre det samme som jer og hendes spirende selvstændighed gør naturligt at hun så stiger ud af sengen igen og igen, for hun ved hvad hun vil..! Tegn på sund og god udvikling, ligesom det skal være :)
Jeg vil anbefale jer at bruge det som jeg kalder "Stryge tøj metoden". Det går ud på at I stiller jer i nærheden, det vil sige på hendes værelse eller lige uden for døren og så stryger I tøj, lægger tøj sammen eller lavet noget andet praktisk.
Det er vigtigt at hun kan se jer fra sin seng, så hun ikke behøver rejse sig eller kravle ud af sengen for at se om I er der. Og I kan og bør naturligvis småsludre lidt med hende, så hun også hører at I er der og lægger mærke til hende.
Det at være i gang med noget praktisk som at lægge tøj sammen eller stå og stryge tøj, signalerer at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for dig. Netop for at vise hende, at I ikke sidder i stuen og hygger imens hun skal være alene på værelset. Det der foregår når hun er lagt i seng er hverken særlig hyggeligt eller sjovt. Derfor er det vigtigt at det I laver ikke er hyggeligt eller sjovt, men kedeligt, faktisk så kedeligt, at hun ligeså godt kan lægge sig til at sove.
Samtidig med at I så står og stryger, lægger tøj sammen osv. så skal I betrygge hende og fortælle, hvad det er I ønsker hun skal. I kan f.eks. sige "nat-nat, sove nu" og signalere at I ikke sidder og venter på at hun skal sove, men laver noget kedeligt. Hun kan kalde eller spørge efter jer "Moaar??!" og du kan svare "ja jeg er lige her skat, læg dig ned", så hun hele tiden hører at du er der, du betrygger og beroliger, men holder fast i at det er sove tid. Du er ikke gået fra hende. Og den lille kommando "læg dig ned skat" har også betydning, for det betyder meget at det er hende selv der lægger sig og ikke jer, der hele tiden hjælper hende med at blive lagt.
Naturligvis må I godt en gang imellem gå hen til hende, putte hende med dyne, kærtegne osv. Men I skal også holde jer på afstand. Hvis hun smider sutten ud af sengen, kræver vand eller lignende, så giv hende det ikke, før I alligevel ville putte dynen, eller er færdig med at stryge det tøj I er igang med ...
Stille og roligt udvider I så metoden ved at gå frem og tilbage med rent tøj, der skal lægges på plads. I har nu et formål med at gå frem og tilbage, som ikke handler om at hun skal sove og I siger således: "jeg henter lige noget af dit tøj, så kommer jeg igen" i stedet for "nu skal du lægge dig til at sove og så kommer jeg igen". Det sender nogle andre signaler og gør hende langt mere rolig ved at være i sin seng.
Ud over ovenstående metode, så skal I naturligvis sikre jer at hun har en nogenlunde stabil rytme - det vil sige et fast stå op tidspunkt hver dag og også et nogenlunde fast puttetidspunkt. Det kan dog godt være nødvendigt at ændre lidt på puttetidspunktet om aftenen alt efter om hun har sovet 1 eller 2 timer i løbet af dagen - modsat kan man også sige at hvis hun sover til fast tid hver aften og kommer op til samme tid hver dag, så vil hendes middagslur normalt også være nogenlunde samme længde hver dag :)
Håber I kan bruge dette videre og fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske