Brev:
Sovevaner
16. august 2012
Alder:
20 mdr.
Sovevaner
Hej Helen,
Vi har en dejlig pige på 20 mdr og jeg har læst rigtig mange af dine råd til andre medlemmer, så tak for det :-).
Men nu har vi brug for et godt råd ang. sovevaner.
Min mand bor og arbejder i udlandet og pendler til os i weekenden, så han kan ikke hjælpe så meget om natten.
Jeg ammede indtil hun var 1 år gammel, og da blev hun ammet i søvn om aftenen og hver gang hun vågnede om natten. Så blev vi efter råd fra vores egen sundhedsplejerske til sidst nødt til at tage en kold tyrker, da hun ikke ville spise i dagplejen men ventede til jeg hentede hende om eftermiddagen. Det gik på en enkelt nat, og siden har hun spist fint.
Men det skabte nogle nye sovevaner, som vi stadig hænger fast i. Den nat, jeg stoppede amningen, måtte jeg til sidst tage hende over til mig og hun faldt så i søvn liggende på min mave. Så fulgte en periode, hvor jeg sad med hende, til hun faldt i søvn, og så lagde hende i hendes egen seng. Det måtte jeg så gentage, når hun vågnede om natten.
På et tidspunkt havde hun en kort periode på ca. en uge, hvor hun sov igennem natten, men det sluttede hurtigt.
Efter et par måneder kunne jeg ikke længere lægge hende i egen seng uden at hun vågnede og begyndte at græde. For at jeg skulle få lidt søvn købte vi to madrasser, som nu ligger ved siden af hinanden på gulvet i børneværelset. Jeg lægger mig så med hende om aftenen, og indtil for et par uger siden faldt hun hurtigt i søvn der, når hun blev puttet 7-halv 8. Desværre vil hun kun falde i søvn, hvis hun må ligge med hovedet på min mave, og det gælder også, når hun vågner om natten. Så jeg løber meget frem og tilbage mellem soveværelserne.
Den sidste måned er hun begyndt at blive meget svær at få til at sove, og det tager gerne til kl 21 før hun falder i søvn. Hun løber rundt i værelset og leger og bliver meget sur og fysisk aggressiv, hver gang jeg prøver at lægge hende ned. Det kompliceres selvfølgelig af, at hun ikke er lukket inde i en seng, kun i værelset. På et tidspunkt kommer hun så selv og lægger sig til at sove. Hun vågner nu ca. hver time, hvis jeg ikke sover inde hos hende.
Det skal lige siges, at hun udvikler sig meget lige nu, hun er pludselig meget mere bevidst om, hvad der foregår omkring hende og lyde, hun hører. Sprogligt går det også pludselig stærkt.
Middagsluren er helt uproblematisk, i dagplejen bliver hun puttet i barnevogn kl 12 og sover halvanden til to timer, og jeg putter hende på madrassen (nogle gange går det også i hendes egen seng) uden problemer. Hun ligger ikke på min mave om dagen.
Hun er en vældig glad og aktiv pige om dagen, og falder nemt til hos de forskellige dagplejemødre, når hendes egen er på ferie. Fra dag 1 kan de putte hende til middagslur uden problemer.
Men vi har efterhånden brug for, at jeg ikke skal ligge på ryggen med hende på min mave den halve nat, og at vi ind imellem kan have andre til at putte hende, hvis jeg skal noget om aftenen eller er væk et par dage. Så vi håber, du har et godt råd. Hun er ikke til sut og først for nylig har hun vist interesse i tøjdyr, hun kan dog ikke helt finde ud af, hvordan hun skal holde dem, når hun skal ligge og sove, de kommer ligesom lidt i vejen.
Vores sundhedsplejerske har flere gange rådet os til endnu en kold tyrker, hvor vi putter hende i egen seng. Vi har prøvet to gange, men hun bliver totalt hysterisk, mere stresset og ked af det end gal, har jeg indtryk af. Efter halvanden time har vi givet op. Skal vi bare holde ud og lade hende græde?
Venlig hilsen
Endnu en træt mor