Brev:
45 minutters lure
16. august 2012
Alder:
4 mdr.
45 minutters lure
Kære Helen
Nu skriver jeg igen, for jeg synes det er noget af en videnskab det her med at være mor, og jeg bekymrer mig en del om min lille søn får sine behov opfyldt som han skal. Først var der lidt problemer med amning, sidenhen med maven, og hele tiden har der været problemer med søvnen (heldigvis er der HELT styr på maden og maven nu, synes jeg).
Min søn er 4 måneder, og han har ikke sovet mere end to timer i streg om dagen siden han var 1 måned. Om natten sover han længere stræk på 3-6 timer (og efterfølgende lidt kortere på ca. 2 timer ), han ammes og falder i søvn med det samme igen. Ingen problemer om natten altså, og jeg synes også jeg får den mest nødvendige nattesøvn. Han sover ca. 10 timer om natten (afbrudt af 3-4 amninger, som han måske egentlig sover igennem). Men om dagen sover han aldrig mere end 45 minutter i streg (og sådan har det været siden han var 1 måned gammel). På minuttet. Jeg kan stille uret efter ham. Og det er lige meget om han ligger i en trillende barnevogn, i dobbeltsengen sammen med mig, alene i sin tremmeseng eller hvor det måtte være.
Jeg fylder ham godt op med mad inden han skal puttes (det indgår som en fast del af putteritualet), han ligger i en sovepose, som skal holde lidt sammen på ham, og lige meget hjælper det. Han er som oftest frisk når han vågner efter 45 minutter. Han smiler og pludrer, og er som oftest glad i sin efterfølgende vågne tid, hvor jeg i øvrigt gør alt hvad jeg kan for at aktivere ham: For eksempel øver vi at trille, vi pludrer under puslingen, jeg synger og danser med ham, laver fagter, svinger ham i lagenet, ’flyver ham’ i luften og leger på aktivitetstæppet med ham.
I denne uge har jeg virkelig prøvet at arbejde på at få ham til at sove tre lure dagligt og gøre det lidt længere (endnu mere end jeg har gjort før). Dette har jeg gjort ved konsekvent at lægge mig sammen med ham og hvile og så amme og lulle ham videre i søvnen så snart han vågner, men det er meget med hiv og sving at han kommer videre i søvnen, hvis det overhovedet lykkes (det gør det som regel max én gang om dagen, og så tager det ca. 10 minutter før han lukker øjnene igen, hviler måske 10 minutter, og så skal han skal lulles igen). I dag lykkes det f.eks. slet ikke - ingen af gangene, og det endte så med fire lure af 45 minutter i stedet.
Når han begynder at pjevse i sin vågentid, giver jeg ham flaske eller bryst. Han bliver her meget døsig, og jeg putter ham fuldstændig uproblematisk. Han falder i søvn med det samme! Og som sagt virker han som hovedregel frisk efter de 45 minutter, pludre- og pjatteklar.
Om han udvikler sig som han skal, har jeg svært ved at sige, da jeg aldrig rigtig har haft noget med babyer at gøre før jeg fik min egen, men han pludrer herligt, er super optaget af sine og andres hænder, ligger på sine albuer og kigger sig meget omkring når ham ligger på maven, tager fat i legetøj og undersøger det nøje, kigger generelt interesseret rundt på verden, trækker sig op i siddende stilling med armene, og griner når han træner at trille, men triller ikke selv endnu.
Derfor tænker jeg nu: Er det måske ok at følge den rytme han giver udtryk for som er 45 minutters lur og stort set præcis 2 timers vågentid? Det betyder at han kun får ca. 3 timers lur samlet om dagen (men aldrig mindre), men det er jo ikke nok i forhold til det jeg kan se du ellers beskriver at babyer på hans alder bør sove. Men jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg ellers skal kunne få ham til at sove mere, når jeg nu synes jeg har prøvet alle ’tricks i bogen’. Egentlig har jeg selv affundet mig med en rytme med de 45 minutter (selvom det unægtelig betyder at jeg er meget på i løbet af dagen, men det giver dagen en god struktur), men jeg er ked af at det måske ikke er det bedste for min søn.
Jeg sætter i øvrigt stor pris på din brevkasse og dit DVD-klip om lille Antons søvn , hvor jeg henter stor inspiration i de råd du giver til andre, og jeg finder også en del ro i at se, at andre har stået i samme situation som jeg, og at det måske slet ikke er så unormalt.
Mange hilsner
Eva