Svar: 45 minutters lure
16. august 2012
Alder:
4 mdr.
Kære Eva
Tak for dit brev :) Det er en rigtig fin problemstilling du tager op :)
Når jeg angiver børns søvnbehov, så er det altid et gennemsnitligt forslag til, hvad børn kan sove. Det betyder at hvis jeg f.eks. skriver at barnet sover 14 timer i døgnet, så betyder det at nogle børn kun sover 12 ½ time og andre børn sover 15 timer. Og ja - nogle børn sover naturligt under gennemsnittet og det gælder nok for den lille dreng du har ... :)
Når man har et barn der ikke sover helt som bøgerne foreskriver, så skal man altid se på hvordan barnet i øvrigt trives, hvordan barnet udvikler sig. Det er ikke nok at se på skemaer og dagsplaner, tælle timer og minutter, du er også nødt til at se på, hvordan din dreng har det. Og du beskriver en lille dreng der sover på klokkenslet - han falder let og fint i søvn, sender tydelige signaler om at han er træt, du putter ham, sikrer ham optimale forudsætninger for en god søvn og han vågner troligt efter 45 minutter - altid glad, pludrende og med overskud til at lege videre. Derfor er jeg ikke bekymret :)
Havde du derimod en dreng, der vågnede pylret, ked af det, og som tydeligt havde svært ved at være aktiv, ikke kunne koncentere sig om at spise, ikke rigtigt legede osv. så ville det være en anden situation. Så kunne det tyde på at han havde brug for hjælp til at sove længere lure.
Jeres situation kan sagtens ændre sig. I takt med at han begynder at få skemad, begynder at bruge sig selv mere motorisk og mentalt, samtidig med at hans søvn rent fysiologisk også ændrer sig, begynder at indeholde flere søvnstadier osv. så vil hans søvn i løbet af dagen og dermed hans rytme godt kunne skifte. På den måde tænker jeg at tiden nok vil arbejde hos jer og det er helt fint. Tiden arbejder således også for jer og du skal naturligvis lade rytmen ændre sig, som han viser behov for.
Men lige nu lyder det til at være helt okay, at han sover som han gør :)
Håber at jeg hermed har givet dig lidt ro med på vejen, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske