Brev:
Madplan
16. august 2012
Alder:
8 mdr.
Madplan
Hej igen Helen!!
jeg har et spørgsmål vedr mad til min lille dejlig pige som fylder 8 mrd om en uge. Det er jo ikke så længe siden jeg skrev til dig, men jeg er i tvivl om hvor meget hun skal have nu.
Jeg startet først med at give hende rigtig mad fra hun var 6 måneder ca. Jeg kan lige give dig et indblik i hvordan hendes dag ser ud.:
Hun vågner ca 7-8 og får bryst, ved 9-10 tiden laver jeg noget grød og det er grød lavet fra enten majsmel, rismel eller rughavre eller havregrød. Ved siden af får hun noget frugt mos enten æble, banan eller div frugter. Plus lidt sødmælk af en kop.
Lige efter sover hun en lille lur alt mellem en halv time til en time.
Så får hun mere bryst når hun vågner.
Jeg er først begyndt at give hende lidt frugt mos om eftermiddagen for hun skal nok til at spise lidt mere om dagen nu. Jeg ammer igen om eftermiddagen inden hun sover. Om eftermiddagen sover hun alt mellem kl 14 og kl 16.30 og det som tider 1 time eller to timer maks. Synes ikke hun sover så meget om dagen men til gengæld sover hun rigtig godt om natten.
Kl 18.00 spiser vi aftensmad og jeg har indtil nu givet grøntsagsmos af forskellige grøntsager. Jeg har en damp maskine som jeg bruger til at dampe hendes mad med og så fryser jeg det ned i mindre portioner og skifter lidt mellem fisk og kylling og div grøntsager. Jeg laver mos af kartoffler, broccoli, gulerod, pastinak, blomkål osv med enten kylling eller laks eller hvidspætte. Jeg har ikke givet hende kød endnu, burde jeg ikke gøre det?? Synes bare det virker helt forkert at putte hakkekød i damp maskinen?? Og så får hun nogle gange lidt frugt mos til dessert hvis hun har lyst. Og vand af en kop. Nogle gange får hun en lidt bryst mælk efter maden og så får hun igen når hun skal sove kl 19.30-20.00. Så vågner hun måske 1-2 gange om natten og skal have meget lidt bryst.
Hvornår skal jeg begynde at give hende frokost? og hvad skal hun have der? og hva pokker gøre man hvis man er ude der? Jeg plejer nemlig at pumpe ca 50 ml bryst mælk ud som jeg så kommer i grøden og mosen, hvad gøre man så hvis man er ude der så må man jo tag det med evt. Når vi spiser hos svigermor pumper jeg som regel før og tager det med i min lille køletaske. Hvor længe skal jeg blive ved med at putte det i maden. Jeg er ikke så meget for at købe baby mad, jeg vil hellere lave det hele selv fra bunden da jeg gjorde det samme med min store dreng. Men kan godt se at det bliver problematisk hvis man er ude omkring frokost tid og skal give hende noget grønsags mos, så er det jo stort arbejde at lave det om morgen, så kan det måske være nemmer at købe et glas, men man kan da ikke putte bryst mælk i det vel,?? men tror ikke jeg kan få mig selv til at give hende det alligevel.
Jeg er meget aktiv om dagen fordi min snart 3 årig dreng går hjemme med mig. Han har ikke rigtig gået i vuggestue, så vi er vant til at være meget aktive med ham om dagen, dvs vi er ude formiddage samt eftemiddage tit halvdelen af dagen. Min lille pige er også en meget aktiv lille pige for hun er vant til at storebror hele tiden er der og han leger meget og larmer meget, så hun er meget nysgerrig og livlig, der må godt ske meget omkring hende.
Min dreng har lige fået børnehave plads men det er desværre lidt af en kamp at få ham til at ville være der. Så så længe han vil være hjemme er det fint for os vi hygger meget og leger rigtig meget. Vi bor i rækkehus og et sted hvor der er mange børn, så kontakt til børn har han masser af også. Så jeg har en travl hverdag, når jeg er alene om dagen med begge børn og det er bare rutine og planlægning det hele!!
Så Helen kan du please guide mig og fortælle mig hvor mad min pige skal have om dagen og hvor meget bryst hun må få ca. Og hvor meget grød og mos må hun få? og hvornår kan hun få rugbrød til fokost og er det ikke bedst at starte med bondebrød da det er blødere. Synes bare rugbrød er så groft selvom det uden kerner. Og Er det stadige maks en halv deciliter pr måltid for jeg har givet hende mere, synes ikke rigtig en halv deciliter er nok, plejer at give hende til hun virker mæt og virker uinteresseret og siger fra med kroppen.
Hvornår kan hun begynde at spise det mad jeg laver til os.? Min søn er lidt kræsen og elsker "plain" food som kartofler og sovs og frikadeller og pasta og kylling osv.. Forleden lavet jeg fiskefrikadeller med kartofler og hvid sovs og gav min pige lidt af vores kartofler moste det med sovs hun var helt vild med det. Tror hendes mos er ved at være lidt for kedeligt til hende, måske må det godt smage af lidt mere? Men jeg er så bange for at begynde at give hende brød og rugbrød og ris og pasta (skal det i øvigt ikke blendes??) og frisk frugt osv? er bange for hun får det galt i halsen! det er virkelig min største frygt.
Første gang jeg gav hende havregrød blev jeg meget forskrækket fordi hun havde svært ved at sluge det virkede det som om.
Og sidst du skrev til mig skrev du at snart kunne jeg begynde at give hende rugbrødsbjælker hun selv kan tygge på.. jeg tør simpelthen ikke at give hende en i hånden da jeg frygter hun putter det hele i munden. Hun er meget ivrig og så snart hun får noget i hånden skal det straks i munden og undersøges og smages. Men vil bare sige at hun har fået begge tænder i undermunden og der en over tand på vej ud.
Helen undskyld hvis mit brev er så rodet jeg er bare forvirret for vil bare gøre det helt rigtigt. Vil os bare lige sige at jeg lige har købt din bog om mad og børn fra nettet den er på vej hjem til mig og glæder mig da jeg mangler noget inspiration da det hele bliver meget ensformigt efterhånden da min dreng har sine mad preferencer. Synes tit at når jeg laver noget nyt vil han ikke smage det, men hvis vi er hos andre så vil han gerne smage, det lidt frustrerende.
Men håber du kan guide mig!!!!
GLÆDER mig så meget til at høre fra dig..
De kærligste hilsner herfra