Svar: Vil ikke tage flasken
16. august 2012
Alder:
2 mdr.
Kære glade mor til 2
Tak for dit brev og velkommen til :) Og tillykke med den lille dreng :)
Da du gerne vil trappe ned og ud af amning, så er det en rigtig god idé at du nu begynder at supplere din dreng med flaske. Da du gerne vil stoppe med amning, når han er fire måneder, vil det være rigtig godt at lære ham at acceptere flasken nu - jo ældre han bliver, jo mere bevidst bliver han og jo sværere vil det blive at lære ham at acceptere flasken. Derfor vil jeg anbefale dig at du prøver med flasken en gang dagligt.
Det er rigtig godt at forsøge med udmalket modermælk, fordi smagen så er noget han kender og er tryg ved. Det må du gerne bruge i en periode, så han til at starte med bliver fortrolig med det at få flaske og stille og roligt kan du så gå over til at komme mme i flasken. Det vigtigste er at han kan finde ud af teknikken at spise af en flaske og det lyder som om at han kan det, så hold fast i det lige nu.
NAN HA har delvist hydrolycerede proteiner og det gør ofte at mælken har en lidt syrlig smag. Det samme gælder Nutramigen, Profylac, Althera osv. som er "allergi-erstatninger". Nogle gange kan det hjælpe at komme lidt sukker i mme. Du kan komme 1 tsk sukker i 100 ml erstatning. Modermælk smager meget sødt og det kan gøre at barnet vil acceptere smagen af erstatningen bedre - MEN, det er dog vigtigt at trappe sukkeret ud i takt med at barnet vænner sig til flasken med modermælkserstatning, så barnet lærer at drikke erstatningen som den er. Erstatningerne sammensættes præcist til at dække barnets behov for næring og man bør derfor ikke ændre på sammensætningen :)
Almindelige modermælkserstatninger type 1 vil også være et forsøg værd at prøve. De har ofte en lidt mere naturlig sødme i smagen. Det kan være NAN 1 eller NANpro 1 (Nestle), Allomin 1 (Semper), Baby Combiotik (HIPP), Babymælk (Arla). De smager alle sammen forskelligt og du må prøve dig frem. Det kan være en fordel at starte med at købe mme på brik, så der ikke går så meget til spilde, hvis din dreng ikke kan lide det. Ernæringsmæssigt er alle erstatninger i Danmark gode. Måske er du også i mødregruppe med nogen, som giver mme og som derfor har lidt du kan få lov at forsøge dig med - så du ikke skal købe dig fattig :)
Det kan være en fordel at lade far forsøge sig med flasken, da han ikke dufter af modermælk og ikke forbindes med amning. Det kan f.eks. være om eftermiddagen eller om aftenen, hvor flasken gives som en fast rytme - og gives af far.
Det vil være en god idé at du stille og roligt udskifter en amning af gangen med flaske. Både fordi din drengs mave får en chance for at følge med og stille og roligt modnes, bliver bedre og bedre i stand til at nedbryde mælken, men også fordi det er vigtigt for dig og din krop/bryster, at produktionen nedsættes gradvist, så du ikke får en brystbetændelse. Det vil sige at hvis du f.eks. lige nu ammer 7 gange i døgnet, så vil det være rigtig godt at du i nogle dage går over til at amme 6 gange og give flaske en gang. Herefter går du så ned på at amme 5 gange i døgnet og give flaske 2, gange, derefter 4 amninger og 3 flasker osv. Indtil du langsomt har fået trappet helt over på flaske.
Nogle kvinder oplever at der i mange måneder efter stadig vil være mælk i brystet og muligt at klemme mælk ud af brystvorten. Andre kvinder oplever at mælken forsvinder med det samme. Det der er vigtigt er at du får tømt brystet godt ud, så du ikke oplever brystspændinger, ømhed og rødme. Man kan også få medicin der stopper produktionen af mælken, men hvis du kan trappe langsomt ned er det naturligvis rart :)
Der er stor forskel på at die af en flaske og at die af et bryst og der er også stor forskel i smagen. Derfor vil mange børn ikke automatisk acceptere det, de ikke har fået fra starten - uanset om det så er flasken eller brystet ... :) Det er også noget helt andet at skulle spise af en ske og der er ikke nogen grund til at tro, at din dreng vil få problemer med at spise skemad.
Hvornår man starter med skemaden afhænger helt af barnets parathed. Man bør tidligst starte når barnet er fire måneder og senest starte, når barnet er 6 måneder og hvornår din dreng er klar, må tiden vise .. Lige nu er opgaven at lære ham at tage imod flasken og jeg håber at du hermed er hjulpet lidt videre på vej :)
Fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske