Svar: Elsker kød
17. august 2012
Alder:
13 mdr.
Hej med dig
Det er helt okay at din dreng er glad for kød. Kød indholder forskellige næringstoffer, blandt andet protein og jern, som er vigtigt for ham at få.
Det vil være rigtig godt at du varierer mellem de forskellige typer af kød, så han får forskellige former for fjerkræ, svinekød, kalv, okse osv. Og du må naturligvis meget gerne variere mellem forskellige udskæringer af kød, så han får hakket kød af forskellig slags og også fastere kødtyper, ligesom det vil være rigtig fint at give ham indmad som lever og hjerter.
Du kan med fordel blande forskellige grøntsager sammen med kødet, f.eks. når du laver kødsovs, lasagne, frikadeller og lignende. Det kan være en måde at få lidt ekstra grøntsager i ham på og på den måde få skabt lidt ekstra variation i hans indtag.
Vær opmærksom på at han til frokost også kan få fiskepålæg og grøntsager, så han midt på dagen også tilbydes flere forskellige fødevarer og ikke kun kød - så gør det ikke noget at han spiser kød om aftenen. Det er generelt en god idé at variere hans indtag i løbet af dagen og også se på hans indtag over flere dage :)
I kan også indføre en kødfri ret en gang om ugen og på den måde vænne ham til at spise aftensmad der ikke indeholder kød og hvor der heller ikke ligger kød på jeres tallerken - men som sagt er det helt okay at han er glad for kød :)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske