Svar: 1 lur om dagen er det okay?
17. august 2012
Alder:
13 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
De fleste børn vil når de er mellem 12-18 måneder begynde at kunne nøjes med kun en lur dagligt og det kan godt tænkes at jeres dreng er ved at være der nu.
Normalt er det formiddagsluren der springes over, men da jeres dreng afleveres sent i vuggestue, så får han ikke denne lur og puttes derfor først kl 12 ... Og det kan være forklaringen på at han har svært ved at holde sig om eftermiddagen og har brug for en powernap der ...
Umiddelbart ville jeg nemlig foreslå at han fik en lille lur på måske 45 minutter fra kl 9-9.45 og så blev puttet igen efter frokost til sin middagslur, hvorefter han naturligt så ville holde sig vågen til om aftenen ... Men den rytme kan tilsyneladende ikke rigtigt lade sig gøre hos jer ...
Samlet set sover han nattesøvn fra 19.30-20 til 06/07 og han vågner af sig selv. Han har altså mulighed for at sove længere, hvis han har behov for det. Om dagen sover han en middagslur mellem 1.5-3 timer og også her får han lov til at regulere sit behov, så de dage, hvor han har brug for en længere lur, får han det. Det lyder alt sammen meget fint. Samlet giver det en søvn mellem ca. 12 ½ - 14 timers søvn og det er helt fint.
Hvis du en dag henter ham og oplever at han er meget træt og stadig har brug for en powernap sidst på dagen, så skal du naturligvis give ham dette og så må han evt. lidt senere i seng den dag. Du er nødt til at være fleksibel. Men de dage, hvor han virker til at kunne springe powernappen eftermiddag over, lyder det okay at han gør det.
Fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske