Brev:
Lange og intense skrigeture om aftenen
17. august 2012
Alder:
4 mdr.
Lange og intense skrigeture om aftenen
Kære Helen
Vi har tit gjort brug af dine svar i brevkassen, og eftersom du altid giver gode og konstruktive råd, håber vi, at det lige præcis er dig, der kan hjælpe os med vores problem. Det handler om søvn...
Vi har en dejlig dreng på 4 måneder. Han er meget aktiv, spjætter og spræller konstant og har rigtig mange kræfter. Han vil meget gerne op at "gå", og jo mere aktivitet, jo bedre. Han smiler og griner, griber efter ting, har opdaget sine hænder og fødder, og lader i det hele taget til at trives. Han har temperament, og brokker sig gerne højlydt, hvis der er noget, der ikke passer ham. Han er lige startet op på grød, og nyder at spise med ske, men er endnu ikke oppe på et fuldt måltid.
Om dagen er han nem at putte. Han bliver lagt i voksiposen i barnevognen og får en sut og en nusseklud, vi trækker en lille spillebamse op, som han ligger og kigger på mens han bliver pakket ned, så siger vi 'sov godt', trækker kluden hen over øjnene på ham, og 4 ud af 5 gange lægger han sig til at sove af sig selv. Enkelte gange må vi lige trille en lille smule med vognen, men han falder altid i søvn mens vognen står stille. Han har altid været et af de børn, der ikke sover mere end en halv time ad gangen, men som regel kan vi få ham til at sove videre ved at rokke/trille/gå med vognen. Så sover han måske tre kvarter mere, men hvis han skal op og sove to timer, skal vi ud og gå.
Vi forsøger at køre en rytme der hedder op kl 7, hvor han som regel vågner, lur mellem 9-11, vågen 11-13, lur 13-15, vågen 15-17, lur 17-17.30 og så puttes til natten ca kl 20. Rytmen varierer alt efter hvor lange lure han tager, og nogle gange er han klar til dagens sidste lur allerede kl 16, fordi de to øvrige lure har været korte, og det ikke har været muligt at få ham til at sove længere. Vi gør alt hvad vi kan for at i hvert fald den ene lur er på mindst halvanden time, og gerne to. Den sidste lur varer aldrig mere end tre kvarter, der har det ingen effekt at gå med ham. Det er tydeligt at han ikke trives med de helt korte lure, og han kan endda virke til ikke at være udhvilet efter halvanden time, men vil alligevel ikke sove mere. Han sover som regel 14-15 timer i døgnet.
Vores problem opstår omkring puttetid. Omkring kl 19 starter vi så småt op med ritualet med at få mælk, få nattøj på, blive masseret på fødderne (hvilket han tydeligt slapper af ved), komme med ind i sofaen og putte lidt i dynen, og når han så viser tegn på at være træt bliver han tilbudt en sidste tår mælk, og så bliver han puttet i seng. Men han vil ikke i seng! Lige siden han var knap tre uger gammel har han skreget meget højt og intenst når vi er nået til puttetid. I starten kunne det vare fra kl 17 om eftermiddagen til han endelig gik omkuld kl 21, nu er det kun lige omkring sengetid at han kæmper med næb og kløer for ikke at sove. Det kan tage alt fra en halv til halvanden time at få ham til at falde i søvn. Og har vi held til at putte ham hurtigere og uden så meget brok, vågner han igen efter den obligatoriske halve time, og så har vi balladen.
Vi har prøvet med svøb og godnatsange, han har været til kiropraktor og kranio sakral terapi for at udelukke smerter, vi har forsøgt at give ham flaske for at være sikker på at han ikke er sulten, vi har prøvet at putte tidligt og sent, vi har prøvet med en ekstra lur, vi har prøvet at amme ham i søvn, vi har forsøgt at læse om hvad andre har haft glæde af, men det ender altid med at vi vugger ham svøbt løst i dynen indtil han falder til ro, og forsøger at lægge ham i hans egen seng inden han falder helt i søvn, så han ikke vågner og bliver bange for hvor han er. Når først han er faldet helt i søvn sover han som regel fint, og spiser ca to gange i løbet af natten, hvorefter han bliver bøvset, lagt i hans egen seng, og falder i søvn igen med det samme.
Vores egen teori er, at han bliver overtræt, og derfor har svært ved at overgive sig til søvnen. Vores spørgsmål går så på, hvordan vi undgår det, når nu han er så svær at få til at tage lange lure i løbet af dagen, og en ekstra lur ikke lader til at være en løsning? Det kan også være, at du har en anden teori? Vi kan næsten ikke holde ud at skulle putte en dreng, der skriger sig selv hæs hver aften, og falder i søvn med tårer i øjnene. Det er så synd for ham, og vi er efterhånden helt udkørte over situationen, for der er ingen energi eller overskud ovenpå sådan en aften. Vi håber meget, at du har råd til os!
Med venlige hilsner
To trætte forældre