Svar: Lange og intense skrigeture om aftenen
17. august 2012
Alder:
4 mdr.
Kære trætte forældre
Tak for jeres brev og meget fine beskrivelse af hvad I har forsøgt hos jer og hvordan dagen forløber :)
Det er rigtig godt, at I forsøger at arbejde på en fast rytme dagen igennem og at I forsøger at sikre jeres dreng 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen/først på aftenen. Det er også rigtig fint at han sover mellem 14-15 timer i døgnet, det lyder meget passende for hans alder - så langt så godt ...
Det jeg umiddelbart tænker når jeg ser jeres plan for dagen er, at jeres dreng ofte sover længst lur om formiddagen. Det må han naturligvis gerne og jeg synes ikke I skal vække ham - men I kan godt forsøge, hvis han en dag ikke sover så lang en formiddagslur i stedet arbejde på at det er middagsluren der er den længste lur. Og I må her meget gerne gå en tur med ham, så middagsluren vare et par timer. Det at middagsluren er længst gør ofte at eftermiddagen ikke bliver for lang og at han dermed ikke bliver overtræt - det vil dog også gøre at den sene powernap måske flytter sig og kommer til at ligge lidt senere end nu, hvorfor han måske først vil være parat til at gå i seng kl 21 - men det er helt normalt for alderen og det ændrer sig igen. Det der er vigtigt er at I får ro på om aftenen og at han således ikke er ked af det. Jeres dreng må meget gerne have en længere vågenperiode om aftenen.
Jeg tænker også at han godt må begynde at være vågen i lidt længere tid i løbet af dagen. Han kan måske godt klare at være vågen i 2.5 time mellem hver lur, mod så at være mere parat til at sove - og igen få flyttet rytmen lidt, så han sover lidt senere hele dagen igennem og så eftermiddagen igen ikke bliver for lang for ham.
Det kan nogle gange være en god idé at indføre et bad i løbet af dagen inden middagsluren. Det vil være en måde at få rykket lidt på rytmen på og samtidig få skabt en rutine, hvor han sover en længere middagslur ... Det vil være godt, hvis badet kan ligge mindst en time før han bliver puttet.
Det kan nogle gange være en god idé at lægge sig ned og amme eller at supplere med en flaske - og lade ham få mælken der, hvor han skal sove. Det vil sige at hvis du ammer ham, så læg dig med ham i dobbeltsengen og lad ham falde i søvn med brystet og vågner han så op efter 20-30 minutter, så giv ham brystet igen og lul ham på den måde videre i søvnen. Hvis han suppleres med en flaske, så giv flasken i barnevognen så han ikke oplever det skift der er mellem favn og vogn, men får lov til at falde i søvn i vognen, hvor han også får sin flaske. Her er det en god idé at elevere hans hovedgærde lidt, ved f.eks. at komme en lille pude eller et sammerullet håndklæde ind under madrassen i hovedenden.
I kan gøre det samme om aftenen - lade ham falde i søvn i dobbeltsengen med brystet og evt. lade ham ligge der, til I selv går i seng. Naturligvis sikre jer at han ikke kan trille ned. Eller give ham en flaske imens han ligger i sin tremmeseng og lade ham falde i søvn der.
Når I oplever at han om aftenen tydelig har svært ved at sove, så kan det naturligvis godt handle om at han er så fyldt af oplevelser og indtryk, at han har svært ved at koble fra. Og det er okay - han udvikler sig rigtig meget lige nu, får mere og mere rumfornemmelse, skelner mere og mere mellem om han er hjemme eller ude, i favn hos jer eller en fremmed osv. Og når man har en dreng er der så meget på, som jeres dreng er, som følger rigtig godt med, ja så er der naturligt ekstra udfordringer i at få ham til at slippe det hele og koble fra ...
Det er her vigtigt at I bevare roen og at I gør det, som I fornemmer virker og som hjælper ham (og jer). Det betyder at I ikke skal kæmpe med ham og det kan være en rigtig god idé at tage ham med ind i stuen igen. Accepter det - hvis han ikke kan falde i søvn inden for 20-30, så drop det, sæt jer ind i stuen med ham, giv ham lidt ekstra mælk og snak lidt med ham. Lad ham mærke at I er der, giv ham roen og se så på ham og hvornår han igen viser sig parat til at blive puttet.
Rent søvnteoretisk siger man at der kører et søvntog og at det handler om at springe på dette tog, når det holder ved perron. Og hvis man ikke når toget, så er det frustrerende for alle parter og så kan man ligeså godt stige ud af sengen og vente på at næste søvntog kommer forbi. Disse tog kører ofte med 20 eller 40 minutters interval. Derfor er der ikke nogen idé i at kæmpe med ham i timer, det gør ham kun ked af det og gør både jer og ham ekstra frustreret og han begynder at forbinde det at komme i seng om aftenen med noget som ikke er rart - og det er ikke en god erfaring at have med sig ... Så tag ham ud af hele situationen, når I kan mærke at det ikke fungere, vente 20-40 minutter, se på ham, se hvornår han atter er parat, am ham og prøv så at putte ham igen.
Jeg håber at mine tanker og forslag hjælper jer lidt videre og giver lidt ny inspiration til hvad I kan forsøge :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske