Brev:
Sluger maden
17. august 2012
Alder:
8 mdr.
Sluger maden
Hej igen Helen!
Har godt nok et brev i kø allerede, men flere spørgsmål dumpede ind:-)
Min søn er 8½ mdr.
Hvis jeg vil lave blomme mos til ham af blommer fra haven, skal skrællen så af eller kan jeg bare koge dem og mose dem? Han kan vel ikke klare skrællen når man også fjerne skræl fra tomater. Den alder han har nu, skal det vel ikke blendes tyndt? Har altid købt frugtmos på glas, men synes efterhånden det er for tyndt til hans alder. Jeg moser tit modne frugter med en gaffel eller river det på et råkostjern.
Han er blevet så ivrig ved bordet synes jeg, at jeg næsten ikke tør give ham noget at gnave af. Han bliver helt vild på det nogen gange og sidder og spænder helt vild og bruger mange kræfter på at "kværke maden i hænderne eller oppe ved munden".
Og så sluger han nærmest bare maden uden at tygge, han tygger lige 2 gange. Han har været god til at gumle, men ligesom om at det er glemt.
Han har aldrig kunne kapere store mængder mad, så næsten aldrig fået mellem måltider da ikke sulten og også for træt.
Men nu er jeg begyndt at give bolle med smør og smørreost. Undrede mig over et stykke tid hvorfor han altid afviste det, og hvorfor tungen kørte ud og ind og inden luren blev sutten spyttet ud igen og igen.
Opdagede så at der sad en stor klump most brød klistret fast oppe i ganen og hver gang jeg giver ham det, skal jeg have en finger ind og fjerne det fra hans gane, det er jo IKKE hyggeligt. Så hvilket alternativ skal jeg bruge formiddag og eftermiddag som mellemmåltid?
Bare frugtmos/frisk frugt. om formiddagen
Eftermiddagen har jeg tit tilbudt fuldkornsgrød.
Han har altid fået købegrød, da han ikke ville have hjemmelavet og ja også lidt hurtigere for moderen:-) MEN nu får han hjemmelavet havregrød med 200 ml. MME i. YES! han spiser nok kun ca. halvdelen, men virker som sagt fyldt også ved 9-9.30 tiden når det er putte tid.
Giver jo også jerndråber, da han er amme barn, men får ud over de ca. 100 ml.MME i havregrøden (selvom det er lavet på 200 ml, men spiser jo ikke alt) også en flaske om aftenen inden bryst på ca. 40-100 ml. og så ca. 30-50 ml. i mosen om aftenen (som han som regel ikke gider, bare lukker munden og piber) Så skal jeg vel ikke blive ved med at give 5 dråber jern hverdag? Men han får jo ikke 400 ml MME i døgnet. Knap 200 tror jeg, men svinger jo alt efter hvad han spiser. Er både bange for at give for lidt jern, men også for meget:-(
Har kæmpet siden 5 mdr. alderen med det grøntsags mos og har holdt pauser og startet op igen. I nogle dage har han spist en god portion hvor vi tænker, så nu kan han lide det og så vil han ikke have det i en uge. Nu afviser han det faktisk altid igen. Kan det være fordi vi bare moser med en gaffel nu og ikke blender. variere både med kartofler, gulerødder, frosne broccoli og blomkål, frosne rodfrugter. Er ved at være så træt af at stå og koge, mose lave MME og blande hver dag og så afviser han det bare gang på gang og piver og hyler. Ender som regel med at lave lidt grød og bruge grøntsagsmosen som topping. Lidt glider ned, men stadig lidt piberi.
Tilbyder ham også vores mad, men vi får tit skærekød eller salat eller noget som jeg synes han ikke kan kapere, og med 3 større søskende spiser vi tit først ved 18-18.30 tiden, for at få tingene til at hænge sammen. så laver jo tit seperat mad til ham inden. Han får da lasagne og pasta og kødsovs når vi får det, men jo nok lidt for sent. Og vi laver sjældent kogte grøntsager, da ingen af ungerne bryder sig om det. laver det nogle gange i ovnen, men ikke særlig tit.
Skal jeg bare koge grøntsagerne så meget at han kan få det i små stykker i stedet og så glemme alt om at få MME i. Problemet er jo bare som tidligere beskrevet, at han gumler kun 2 gange og sluger det, så han får det jo tit i den gale hals. Virkelig træls oplevelse både for ham og for mor:-) De større søskende på 8-15-17 år synes det er synd for ham:-) og far er jo nok lidt mere rolig om at det skal han nok klare. Men kan bare se at han bliver helt rød i hovedet og vand i øjnene og går i panik inden han får det op.
Nå, så blev det her alligevel også til et laaangt brev.
Håber du kan overskue det.
Med venlig hilsen