Svar: Sluger maden
17. august 2012
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :) Jeg vil forsøge at besvare dine spørgsmål i den rækkefølge de kommer:)
Du må gerne lave mos af blommerne fra haven. Du bør skrælle dem, så mosen er uden skæl og er en fin blød mos. Det skal ikke være tyndt, snarere grødet.
Du kan enten vælge at skrælle blommerne først og derefter fjerne stenene og koge frugtkødet mørt. Du kan også starte med at skære blommerne i halve, fjerne stenene og derefter lægge dem i en gryde med vand og lade dem småsimre i ca. 10 minutter. Når de er afkølet lidt kan du fjerne skindet, der ofte glider let af. Blend frugtkødet til passende konsistens - du kan evt. tilsætte lidt af kogevandet, hvis du vil have mosen tyndere.
Det er rigtig dejligt at din dreng er ivrig ved bordet og tydeligt interesserer sig for at smage og putte i munden. Det skal du udnytte. Jo mere forskelligt du kan give ham, jo bedre er det - det forebygger kræsenhed senere hen.
Det vil være en god idé at du giver ham større stykker mad i hånden. Det kan f.eks. være et stykke let kogt blomkål, broccoli, en kartoffelbåd fra ovnen, en brødskorpe eller en kvart bolle, et stykke frugt, et jordbær eller lignende, som han kan sidde med i hånden og sutte og gumle på.
Og så vil det være rigtig godt at han får små brødhapsere, små stykker af indmaden af en frikadelle, små stykker godt kogt pasta, små stykker kogte grøntsager, ærter, gulerod, majs eller lignende, som skal tygges rigtigt og det vil hjælpe ham, hvis du prøver at komme maden ind i siden af munden på ham, når du giver ham den. Det vil sige at han får det ind og an tygge sammen på det med det samme. Hvis han derimod får hapserne ind foran i munden, så er det sværere for at ham at føre det over til siden, tygge og finde ud af at få det bearbejdet og sunket - og så er det at det nogle gange kan sætte sig fast i ganen. Særlig brød er også slemt til dette, så prøv med andre hapsere at øve sig på og når du giver ham brød, så giv meget små stykker af gangen og giv ham masser at drikke sammen med (vand) så han får det skyllet ned, så det ikke sætter sig fast.
Hjælp ham også ved at give ham moset mad med gaffel eller ske, så han stille og roligt fornemmer at den mad han får med ske eller gaffel, kan han mere eller mindre synke, den kræver ikke bid på samme måde - hvor den mad du giver ham med fingrene, kræver mere tygge-aktivitet.
Fuldkornsgrød er fint som mellemmåltid, giv også gerne lidt brød og lidt frugt og du kan også give ham et neutralt surmælksprodukt som sødmælksyoghurt, tykmælk eller A38 med 3,5% fedtindhold. Kom frugtmos eller revne æbler på.
Din dreng skal have jerndråber - også selvom han nogle dage når op på f.eks. 300ml mme. Hvis han ikke med garanti for 400 ml jernberiget modermælkserstatning dagligt, så skal han have jer - og han skal have fuld dosis. Du kan altså ikke give ham halv mme og halv dosis jerndråber.
Du skal være opmærksom på hvor meget mælk du egentlig giver ham - for det vil være rigtig fint, hvis du nu ammer 3 gange dagligt (eller giver 3 flasker). Derudover kan han få mælk i sin grød og mos, hvis du laver dette udelukkende til ham, han kan få lidt sovs, tykmælk osv. men bør som udgangspunkt drikke vand. Det vil være for meget mælk, hvis du ud over at amme ham 3 gange også giver flaske og giver ham mælk af kop. Og det har betydning for hans indtag af anden mad og faktisk også for hans evne til at spise og tygge - hvis han er mættet af mælk, vil han naturligt ikke spise så meget og ikke spise helt så effektivt, som hvis han får lidt mindre mælk.
Med hensyn til grøntsagsmos, så vil det være en rigtig god idé at du forsøger at give ham mad som I andre spiser og at du prøver at lave retter som I alle kan spise. De dage, hvor I får fastere stykker kød, kan du naturligvis give ham mos - det kan være hjemmelavet eller mos fra glas eller frost, det er helt fint. Prøv også at give ham kogte grøntsager, I andre kan måske spise det som råkost .. prøv med forskellige rodfrugter lavet i ovnen osv. så udgangspunktet stadig er at I spiser samme mad, nogle gange dog tilberedt lidt forskelligt. Det appellerer til hans lyst til at spise, hvis han fornemmer at I spiser det samme.
Du kan energiberige hans mad lidt ekstra ved at lave sovs til maden :)
Du kan gemme aftensmad fra dagen før og give ham det til frokost eller næste aften, hvis I spiser så sent, at han ikke altid får glæde af dette måltid..
Og så kan I jo altid overveje at tage et førstehjælpskursus, hvis det skulle ske, at jeres lillebror fik maden galt i halsen - det kan generelt være en rigtig god ting at kunne, også for de store børn! :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske